Výměna mostů v Kalifornii: Postavit nový, pak zbourat starý
Přes Sanfranciský záliv vede soustava mostů, zajišťujících důležité spojení mezi San Francisco a Oaklandem. Kvůli častým zemětřesením musela být část mostu vyměněna, a tak chvíli nad mořem stáli mosty dva – vedle sebe
Most místními nazývaný Bay Bridge byl otevřen v roce 1936 a postupem času se stal důležitou dopravní spojkou mezi oběma velkoměsty. Dnes na něm každodenně projede téměř tři sta tisíc aut, které využívají pět pruhů každým směrem, umístěných ve dvou patrech.
Visutý most, navržený inženýrem Charlesem H. Purcellem, využívá ostrov Yerba Buena, který jej dělí na dvě části – východní (délka 3 102 m) a západní (délka 3 141 m). Mezi oběma částmi je ostrovem prokopán 160 metrů dlouhý tunel, který drží primát největšího průměru dopravního tunelu na světě.
Hrozba zemětřesení
Kalifornie patří k nejvíce aktivním seismickým oblastem a hrozba zemětřesení je problémem pro většinu zdejších staveb. Že by silné zemětřesení mohlo zcela zničit hlavní oblouk mostu se vědělo dlouho, ale aktuálním se nebezpečí stalo až při zemětřesení v roce 1989, při kterém se zřítila část horní mostovky. To bylo impulsem pro přípravu a zahájení výstavby nového východního mostu – přestože šlo o nákladnější řešení než důkladná oprava mostu stávajícího, převážily výhody levnější údržby a delší životnosti.
TIP: Betonoví obři: 5 nejdelších mostů světa
Otevření bylo původně plánováno na rok 2007, nejrůznější problémy při stavbě – jejíž náklady se vyšplhaly na 6,4 mld. USD – způsobily, že most (dosud bez oficiálního jména) byl otevřen až v roce 2013. Aby nedošlo ke kolapsu dopravy, byl nový most vystavěn vedle stávajícího a otevřen po jeho demolici. Přerušení provozu tak trvalo pouhé čtyři dny.