Velká a důležitá práce drobných lodí: Hrdinka od Dunkerku (3)
Koncem května 1940 stály Francie a Belgie před zhroucením a jádro Britského expedičního sboru se ocitlo zablokované v severofrancouzském přístavu Dunkerk. Když se ukázalo, že na jeho rychlou evakuaci Královské námořnictvo nedisponuje dostatečnými kapacitami, musely válečné úsilí podpořit stovky soukromých plavidel
Kolesový parník Medway Queen se od roku 1924 staral o lodní dopravu na řece Medway a v ústí Temže. Po vypuknutí války plavidlo nejprve pomáhalo s převozem dětí z Gravesendu do bezpečnějšího zázemí, později jej Britové přestavěli na minolovku. Medway Queen dostala odminovací zařízení, protiletadlové dělo a dva kulomety.
Předchozí části:
Původní posádka
Loď krátce hlídkovala v okolí Doveru, po zahájení operace Dynamo se stala součástí civilní flotily a měla pomoci s evakuací vojáků z Dunkerku. Na parníku v té době sloužila část jeho původní posádky včetně servisního mechanika starajícího se o fungování motorů a lodního kuchaře hostícího vyčerpané členy posádky i zachráněné vojáky sendviči a teplým čajem.
Již první cesta plavidla byla dost dobrodružná – po nalodění mužů v přístavu vyrazila Medway Queen k domovu, když se ale přiblížila k Doveru, začal nepřátelský nálet. Obsluze protiletadlových zbraní se podařilo jedno z německých letadel sestřelit, avšak nedaleko plující parník Brighton Belle najel na trosky a začal se potápět.
Na pomoc trosečníkům
Medway Queen tak musela provést úspěšnou záchrannou operaci, při které se trosečníky podařilo dostat na její palubu, a přetížená loď se konečně dovlekla do Doveru. Na druhý den vyrazila znovu a tentokrát nabrala vojáky přímo na plážích – k jejich nalodění využila posádka záchranné motorové čluny.
Nakonec parník přejel La Manche sedmkrát tam a zpět a na ostrovy převezl na 7 000 britských a francouzských vojáků. Jako třešničku na dortu si pak loď nárokovala tři sestřely nepřátelských letadel. Právem obdržela několik ocenění a čestný titul „Hrdinka od Dunkerku“. Po válce se vrátila ke své původní službě, a když se po čase uvažovalo o jejím sešrotování, koupilo ji několik soukromých sběratelů. V současnosti patří Medway Queen opět státu, který v roce 2014 vynaložil 1,8 milionu liber na její rekonstrukci.
Předchozí části:
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Malá plavidla u Dunkerku (1)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Malá plavidla u Dunkerku (2)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Hrdinka od Dunkerku (3)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Zázračná zachránkyně a nejmenší bojovnice (4)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Bojovnice s ohněm a zkáza skotského obra (5)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: S mořským vlkem za kormidlem (6) (vychází 18. května)