Vědci objevili uprostřed vesmírného zapadákova gigantickou černou díru

Trochu jako mrakodrap uprostřed vesničky, tak podle vědců vypadá nově objevená gigantická černá díra

07.04.2016 - Martin Reichman

Domovem jedné z největších známých supermasivních děr je vesmírný zapadákov – eliptická galaxie NGC 1600, nacházející se přibližně 200 milionů světelných let od Země. Doposud přitom vědci věřili, že domovem supermasivních obrů jsou především obří galaxie a složité kupy galaxií.

Gigantický kolos uprostřed zapadákova

Za největší známou supermasivní černou díru je považován obr nacházející se v Kupě galaxií v souhvězdí Vlasů Bereniky. Tato supermasivní černá díra má odhadovanou hmotnost zhruba 21 miliard Sluncí (pro srovnání černá díra nacházející se ve středu Mléčné dráhy má hmotnost 2,5 – 3 miliony Sluncí). Nově objevená černá díra v galaxii NGC 1600 si ale v tomto ohledu se superobrem rozhodně nezadá. Vědci její hmotnost odhadují na 17 miliard Sluncí. Jedná se tak o jednu z největších černých děr jaké známe.

Obří hmotnost černé díry ale vůbec nekoresponduje s jejím umístěním. Zatímco černá díra z Vlasů Bereniky se nachází v místě doslova nacpané hvězdným materiálem (zdejší kupa galaxií je domovem nejméně tisícovky samostatných galaxií), NGC 1600 je součástí komplexu sotva 20 samostatných galaxií.

TIP: Vědci objevili příliš velkou supermasivní černou díru

Doposud přitom vědci předpokládali, že obří černé díry s hmotností nad 10 miliard Sluncí se mohou vyskytovat jen v rozsáhlých galaktických komplexech. Nové zjištění tak přináší nečekanou otázku, zda je případ supermasivní černé díry v relativně malé eliptické galaxii jen špičkou ledovce, nebo zda jde o extrémní výjimku. Galaxií podobných NCG 1600 je totiž ve známém vesmíru přibližně 50× více, než rozsáhlých komplexů typu Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. Znamenalo by to, že ve vesmíru existuje násobně vyšší počet skutečně obřích supermasivních černých děr.

NASA, ESA, and D. Coe, J. Anderson, and R. van der Marel (STScI)