Tank PzKpfw I: Německé provizorium prvních měsíců druhé světové války
Původně cvičný německý tank musel na počátku druhé světové války zastat i úlohu bojového vozidla
V roce 1933 německá armáda vypsala požadavky na lehké obrněné vozidlo, jež mělo původně sloužit pouze k výcviku. Po zkouškách několika prototypů bylo rozhodnuto, že na vývoji podvozku bude pracovat firma Krupp, zatímco práce na korbě povede společnost Daimler-Benz.
Prvních 150 vozidel Ausf. A vyrobila v roce 1934 firma Henschel. Jelikož tato verze měla dosti slabou pohonnou jednotku (o výkonu pouhých 42 kW), druhá modifikace Ausf. B již disponovala výkonnějším motorem, jenž mu propůjčoval rychlost až 40 km/h. Mimo jiné se také prodloužila korba a podvozek dostal ještě jeden pár pojezdových kol.
PzKpfw I Ausf.B
- Osádka: 2 muži
- Hmotnost: 5,4 t
- Délka: 4,02 m
- Šířka: 2,06 m
- Výška: 1,72 m
- Pancéřování: 7–13 mm
- Pohonná jednotka: zážehový Maybach NL38TR
- Výkon: 73,6 kW
- Max.rychlost: 40 km/h
- Výzbroj: 2× 7,92mm kulomet MG 13
- Dojezd: 150 km
PzKpfw I prodělaly bojový křest v občanské válce ve Španělsku a posléze se účastnily přepadení Polska a západního tažení, kdy tvořily 40 % z nasazených obrněnců. Již v Polsku se ale ukázala jejich nedostatečnost v tankovém boji daná slabým pancéřováním a nízkým palebným výkonem. Proto se nadále využíval hlavně podvozek ke stavbě samohybných protitankových kanónů, nosičů náloží a sanitních dopravních prostředků.
Velká část strojů sloužila k výcviku tankových osádek. Stojí za zmínku, že vznikla i verze Ausf. C (VK 601), na kterou byl lafetován pěchotní 15mm kanón a jeden kulomet MG 34. Tato varianta se vyznačovala extrémně vysokou rychlostí (až 80 km/h), ale vyrobilo se ho pouze 40 kusů, jelikož dělo způsobovalo přetížení podvozku. Produkce PzKpfw I skončila v roce 1940.