SES-12: Raketa Falcon 9 míří na oběžnou dráhu s novým komunikačním satelitem

Na příští týden je naplánován další start rakety Falcon 9. Na oběžnou dráhu má dopravit nový komunikační satelit SES-12. Co všechno se musí stát, aby se na oblohu dostala nová komunikační družice?

01.06.2018 - Komerční prezentace



Nový satelit byl po vyrobení ve francouzském Toulouse převezen přes oceán do Kennedyho vesmírného střediska na Mysu Canaveral, kde je nyní připravován pro start.

Hovořili jsme s Elodie Viau, senior manažerkou společnosti SES pro oblast dodávek satelitů od společnosti Airbus, která se právě vrátila na Floridu, aby se připojila k posledním přípravám na vypuštění. Ty jsou nyní v plném proudu a start je naplánován na 4. června 2018.

Elodie – Jaký je současný stav příprav na start?

Vše vypadá dobře. Po expedici satelitu SES-12 na místo startu ve dnech 11. a 12. dubna 2018 úspěšně proběhlo funkční testování satelitu a plnění chemickou látkou pro pohon. V minulých týdnech na Floridu také dorazily různé komponenty nosné rakety: 3. května jsme obdrželi aerodynamický kryt, která je nyní připraven ke startu. Proces zahrnoval instalaci akustických přikrývek, které snižují hlukové účinky při vypuštění, instalaci systému pro záchranu krytu, a mnoho kontrol a inspekcí. Druhá fáze rakety SpaceX dorazila minulý týden po důkladném testování v Texasu. Týmy na místě na Mysu Canaveral nyní s maximálním nasazením pracují na sestavení a integraci všech komponent, aby raketa bez problému prošla testováním a úspěšně odstartovala.

Jaké jsou klíčové milníky do startu?

Právě probíhá instalace šifrovacích jednotek satelitu. Jakmile bude hotova, uděláme konečné uzavření družice, které zahrnuje odstranění všech neletových položek. Pak bude satelit připojen k adaptéru rakety, který je zapouzdřen v aerodynamickém krytu, a bude provedena zkouška sekvence startu satelitu.

Dalším důležitým milníkem byl „statický zážeh“, který se uskutečnil 24. května. Následně byla nosná rakety odvezena zpět do přípravného hangáru, kde byl připojen náklad, tj. satelit SES-12, k již popsanému adaptéru. Po závěrečných testech bude 30. května raketa Falcon 9 se SES-12 uvnitř vrácena na startovní plochu, připravena pro svůj start.

K úspěšnému dokončení satelitního programu je potřeba mnoho zkušených lidí – jak to šlo se SES-12?

Ano, konstrukce satelitu opravdu vyžaduje intenzivní a velmi soustředěné týmové úsilí po dlouhou dobu. Výroba SES-12 v Toulouse byla zahájena před čtyřmi lety, v srpnu 2014. Během uplynulých 39 měsíců inženýři kosmických lodí ze SES spolupracovali s týmem společnosti Airbus, aby včas a podle specifikací satelit SES-12 vybudovali. Náš tým v jižní Francii během té doby současně zvládl stavbu tří satelitů Airbus: SES-10, SES-12 a SES-14.

Jádro týmu pro projekt SES-12 tvořil Paul Van Gelder za oblast systémového inženýrství, Chris Hemmings za náklad, Christian Garderes pro zajištění produktu, a Shruti Vyas pro anténu. Ishan Baysal, který je členem programu SES Associates, podporoval tým a přispěl k úspěchu programu.

Pierre Crucis a Pierre Huard se zaměřili hlavně na program SES-14, ale také poskytovali podporu týmu SES-12. Luis Carvalho, náš hlavní inženýr pro všechny externí stanoviště, kde se vyrábějí družice SES, byl také úzce zapojen do programu a stále týmu poskytoval neocenitelné vedení a podporu.Na programu se však nepodíleli jen kolegové z externích stanovišť, jsme velice vděčni za fantastickou podporu, kterou jsme dostali od inženýrských týmů z univerzit v Betzdorfu a Princetonu po celou dobu výroby.

Vybavíte si nějaké zvláštní okamžiky během výrobního procesu?

SES-12 je jako náklad docela složitý k integraci – a klíčovým prvkem tohoto procesu bylo dokončení, testování a včasné doručení komunikačního modulu (CM) do Toulouse. Abychom zajistili dodržení celkového výrobního plánu, bylo rozhodnuto stanovit fixní datum přepravy CM do Toulouse. Byl to těžký termín, a během týdnů do data odeslání celý tým podával maximální výkon, aby tuto práci udělal. Nakonec se nám podařilo dokončit všechny testy CM včas díky odborné a úzké koordinaci mezi všemi zúčastněnými týmy. Vzpomínám si, že jsem byla velmi šťastná, když byl v dubnu 2017 dokončený a otestovaný CM doručen do Toulouse.

Dalším důležitým milníkem ve výrobním procesu bylo dokončení testů ve vakuové komoře během léta 2017, které musely být proveden souběžně s testováním SES-14. Kvůli souběžným termo-vakuovým zkouškám dvou družic musely týmy Airbus a SES pracovat doslova 24 hodin denně po dobu jednoho a půl měsíce. Navíc výměna nosné rakety (Ariane a Falcon) mezi SES-12 a SES-14 přinesla další výzvu na cestě k dokončení obou satelitů v čas a dle specifikací.

Jaká bude mise SES-12 až vstoupí do provozu?

S hmotností 5,4 tuny se jedná se o jednu z největších geostacionárních družic v historii SES. SES-12 je celoelektrická kosmická loď, což znamená, že se bude spoléhat na elektrický pohon pro dopravu oběžnou dráhu i pro manévry na ní. Satelit má na palubě digitální signální procesor, který zvyšuje schopnost satelitu poskytovat šířku pásma na míru našim zákazníkům.

Satelit nahradí NSS-6 umístěný na pozici 95 stupňů východně, a společně se SES-8 bude sloužit potřebám našich zákazníků v celé oblasti Asie a Tichomoří. Rozšíří tak naše schopnosti na tomto důležitém a vysoce dynamickém trhu poskytováním vysílání direct-to-home (DTH), VSAT, Mobility a satelitní datové konektivity s vysokou propustností (HTS) pro naše zákazníky video a datových služeb.

  • Zdroj textu

    SES

  • Zdroj fotografií

    komerční prezentace SES


Další články v sekci