Samohybné dělo FT AC: Na podvozku legendárního tanku Renault FT-17
FT AC představoval jedno z prvních samohybných děl, avšak nakonec se zařazení do výzbroje francouzské armády nedočkal
Na sklonku první světové války začali konstruktéři uvažovat o zvýšení akceschopnosti polního dělostřelectva, do té doby přepravovaného především za koňskými potahy. Ani motorizace dělostřeleckých oddílů, spočívající v tažení děl automobily a později i specializovanými tahači, nenabízela větší průchodivost terénem nebo schopnost rychlého přechodu z jízdy do palebné pozice.
Zrod samohybek
Ta mohla být splněna pouze montáží děla přímo na vozidlo. Již před válkou se objevily nákladní automobily s namontovanými kanóny, ale skutečně plně bojeschopné stroje na pásových podvozcích, schopné překonávat terénní překážky, se objevily až koncem Velké války.
Bylo jen logické, že jedno z úplně prvních samohybných děl se objevilo ve Francii, produkující ve velkých počtech obrněnce všech hmotnostních kategorií. Před jednáním o příměří zde vznikl stroj, využívající maximálního počtu dílů z lehkého tanku Renault FT. Z obrněnce konstruktéři sejmuli věž a vrchní část korby a na podvozku vytvořili plně uzavřenou hranatou nástavbu z ocelových plechů, nýtovaných na úhelníkovém rámu.
TIP: Útočná děla k podpoře pěšáků: Koncept vysoce mobilní Panzerwaffe
Motor i komponenty podvozku zůstaly bez zásadních změn. V čelní stěně byl lafetován 75mm kanón, obsluhovaný dvěma muži; třetího člena osádky představoval řidič. Prototyp prošel zkouškami, ovšem v období krátce po válce, kdy docházelo k citelné redukci armády, nedošlo k zavedení typu do výzbroje.
Samohybné dělo FT AC
- Osádka: 3 muži
- Hmotnost: cca 7 t
- Délka: 4,20 m
- Šířka: 1,75 m m
- Pancéřování: 8–16 mm
- Pohonná jednotka: benzínový Renault
- Výkon motoru: 29 kW
- Max. rychlost: 8 km/h
- Výzbroj: 75mm kanón