Řekni, kde ta kola jsou: Vědci mapovali osudy ukradených bicyklů v Amsterdamu
V Amsterdamu každoročně končí ve spárech zlodějů desítky tisíc jízdních kol. Zajímavý experiment mapoval, kde tyto odcizené bicykly končí…
Nizozemská metropole je zřejmě hlavním městem světa, pokud jde o cyklistiku. Po ulicích Amsterdamu jezdí asi 850 tisíc jízdních kol a tento druh osobní dopravy má značný vliv na vzhled i fungování celého města. Stinnou stránkou rozšířenosti cyklistiky je, že v Amsterdamu kvete zločin spojený s krádežemi jízdních kol. Každoročně jsou jich zde odcizeny desítky tisíc.
Odborníky zajímalo, jaký je osud ukradených bicyklů. Co se s nimi vlastně děje? Mizí jinam a tam jsou prodávány pod rukou? Nebo končí na dně amsterdamských kanálů? Výzkumníci místního institutu pro pokročilá řešení spojili síly s inženýry amerického institutu MIT a vybavili několik bicyklů nenápadným sledovacím zařízením. Následně výzkumníci sledovali, co se bude s koly dít. Výsledky tohoto zajímavého experimentu zveřejnil minulý týden vědecký časopis PLoS ONE.
Desetitisíce krádeží ročně
Výsledky badatele překvapily. Ukázalo se, že se odcizená kola ve většině případů nemizejí z ulic Amsterdamu a ani nekončí pod hladinou zdejších kanálů. Ve skutečnosti zůstávají ve městě a často se na nich jezdí ve víceméně stejných oblastech. Pravděpodobně jsou kola záhy po krádeži opět prodávána v blízkém okolí a noví majitelé nejspíš netuší, že jezdí na kradených bicyklech.
„V naší laboratoři pracujeme s identifikačními čipy, které nám pomáhají mapovat zajímavé fenomény s velkým dopadem. Sledovali jsme například cesty, jimiž po světě koluje ilegální elektronický odpad. V tomto projektu jsme se zaměřili na ukradené bicykly, což je téma významné pro Amsterdam i řadu dalších měst,“ uvádí vedoucí výzkumného týmu Carlo Ratti, šéf laboratoře Senseable City Lab institutu MIT.
Řekni, kde ta kola jsou
V Amsterdamu je oficiálně hlášeno zhruba 11 tisíc odcizených kol ročně, podle odhadů se ale skutečný počet krádeží pohybuje okolo 28 500 kol ročně a nejpesimističtější odhady pracují dokonce s číslem 80 000 odcizených bicyklů. V každém případě jde o nepříjemný fenomén spojený s jinak v mnoha ohledech přínosným rozvojem městské cyklistiky.
Výzkumníci umístili na stovku jízdních kol nenápadná sledovací zařízení, s jejichž pomocí mapovali jejich pohyb v průběhu pěti měsíců. Během tohoto časového období bylo ukradeno 70 bicyklů, což přesahuje i jinak vysoký amsterdamský průměr. 68 jízdních kol zůstalo po krádeži v oblasti a šest z nich strávilo dostatek času v blízkosti prodejen ojetých kol, aby výzkumníci usoudili, že tato kola byla pravděpodobně určená k prodeji. Dalších 12 jízdních kol bylo převezeno na jiná místa spojená s černým trhem bicyklů. 22 odcizených kol se po krádeži pohybovalo v podstatě v totožné oblasti.
TIP: Překvapivé zjištění: Teplejší a mírnější zimy zvyšují zločinnost
I když experiment primárně nesloužil ke sledování kriminálních aktivit, přinesl podle výzkumníků cenné informace o povaze problémů s krádežemi jízdních kol v Amsterdamu. Výsledky badatelé předali amsterodamským úředníkům, kteří mají krádeže kol ve městě na starosti a mohou je využít k návrhům dalších řešení a opatření.