Rakouský lovec na zádech: Nouzové přistání Albatrosu D.III
Na letišti v jižních Tyrolech musel 4. května 1918 za dramatických okolností nouzově přistát stíhací letoun Albatros D.III (Oef).
Mechanik rakousko-uherské letecké setniny (Flik) č. 15/F četař (Zugsführer) Antonín Podhrázský z Tábora si během první světové války pořídil několik desítek fotografií, převážně s leteckou tematikou. Domů se pak vrátil s obsáhlým albem, které obsahuje mnoho dnes již unikátních snímků. Sám Podhrázský je také s největší pravděpodobností zachycen, jak hledí na nebe zpod pravého kola převráceného letadla.
Na muškách velbloudů
Na letišti Flik 15/F u Levica v jižních Tyrolech musel 4. května 1918 za dramatických okolností nouzově přistát stíhací letoun Albatros D.III (Oef) 153.195 ze stavu stíhací setniny 68/J. Tato nová jednotka zahájila svou operační činnost jen o pár dní dříve (1. května 1918) pod velením leteckého esa nadporučíka Karla Patzelta. Ve stavu měla několik Albatrosů D.III Oeffag série 153 a již od prvního dne čelila agresivní taktice stíhačů britského kontingentu RAF operujícího na italské frontě. Piloti Jeho Veličenstva na tomto bojišti „sedlali“ mimo jiné legendární stroje Sopwith Camel.
S albatrosem na této fotografii létal od 1. května šikovatel Andreas Dombrowski z Ostravy, kdy se během dvou letů dostal do souboje s „velbloudy“. Je třeba doplnit, že rakousko-uherští letci příliš nerozlišovali mezi britskými letouny Sopwith a italskými stroji Hanrioty HD I kvůli velmi podobné siluetě. Dombrowski absolvoval v následujících dvou dnech další tři bojové lety a do vzduchu zamířil také 4. května ráno, kdy se čtveřice albatrosů pod vedením nadporučíka Patzelta střetla nad nepřátelským územím se skupinou stíhaček protivníka. ¨
Kusterleho odveta
Během těžkého souboje Dombrowski poslal poblíž Montebelluna k zemi jeden Sopwith Camel, nicméně se mu zasekly závěry kulometů, a tak zamířil k domovu. Jeden z camelů 28. perutě RAF, za jehož řízením seděl Kanaďan George McLeod, se však za ostravského rodáka pověsil a neustále ho ostřeloval. Dombrowski byl jednou ze střel zasažen na tváři a u Levica havaroval.
U jeho převrácené stíhačky se pak nechali vyfotografovat příslušníci pozemního personálu Flik 15/F. Vítěz tohoto souboje, mezitím na poručíka povýšený McLeod, se ale neradoval dlouho. Už 8. června 1918 jej sestřelili, ale Kanaďan měl štěstí a nezraněn padl do zajetí. Jeho přemožitelem se stal pilot jednomístného stroje Aviatik C.I (Lo) 114.07 upraveného na fotoprůzkumný letoun četař Rudolf Kusterle od Fliku 46/P.