Proč dochází k haváriím vozů Tesla? Britové znají odpověď
Nehody autonomních vozů jsou velice sledovaným tématem. Britská agentura se rozhodla podívat na zoubek autonomním technologiím a zjistit, proč k nehodám vlastně dochází
Nehody vozů s autonomními technologiemi jsou velmi vděčným tématem pro veřejnost i média. Své o tom ví i u Tesly, která dlouhodobě bojuje s velkým zájmem médií o jakoukoliv nehodu jejich vozu. Mnozí společnosti vyčítají, že její systém Autopilot není tak bezpečný, jak Tesla tvrdí, což automobilka samozřejmě popírá.
Autopilot není autopilot
Jak referuje portál Teslafan.cz společnost Thatcham Research, která pracuje pro Asociaci britských pojistitelů, se rozhodla zjistit, jak je to s nehodami ve skutečnosti. Výzkumníci došli k závěru, že automobiloví výrobci, jako je Tesla, musí jasněji a konkrétněji objasňovat koncovému uživateli rozdíly mezi podpůrnými autonomními systémy, které řidiči pouze pomáhají a plně autonomními systémy, jaké ve svých vozech používá například společnost Waymo. Podle společnosti názvy typu Autopilot vyvolávají dojem, že vozidla jsou schopna autonomní jízdy bez nutnosti pozornosti či zásahů řidiče.
Autopilot na zkušební dráze
Společnost se rozhodla otestovat schopnosti systému Autopilot na své zkušební dráze, kdy v prvním testu vytvořila podmínky pomalu se zpomalujícího vozidla před vozem s aktivovaným asistentem řízení. Tuto zkoušku testovaný Model S obstál bez úhony, problém však nastal v druhém testu. Ten spočíval v jízdě za vozem, který se náhle vyhýbal překážce před sebou a před Teslou se tak rázem objevila ona překážka v podobě stojícího automobilu. Na něj již vůz nebyl schopen zareagovat a Tesla do nafukovací makety narazila v plné rychlosti.
Podpůrné asistenční systémy
Tesla využívá pro orientaci celkem 8 kamer, 12 ultrazvukových senzorů a také radar pro detekci objektů před vozem. Autonomní systém vozů Tesla využívá kombinaci bezpečnostních prvků Traffic-Aware Cruise Control a Autosteer. První jmenovaný umožňuje řidiči nastavit požadovanou rychlost a vést jej v pruhu, stejně jako dodržovat vzdálenost od vozů před sebou. Autosteer dokáže číst dopravní značky a značení na vozovce a na základě těchto informací přizpůsobovat jízdu automobilu.
Většina nehod vozů Tesla tak vzniká především z nízké pozornosti řidičů, kteří přecení schopnosti těchto dvou asistentů řízení vozu a v domnění, že automobil vše zvládne za ně, se pak mohou dostat do velmi nepříjemných situací, které mohou skončit i tragicky. Na to ostatně upozorňuje i sama Tesla, která o TACC (Traffic-Aware Cruise Control) píše:
„Traffic-Aware Cruise Control nevylučuje potřebu sledovat silnici před vozem a manuálně vůz ovládat v případě potřeby. Je povinnosti řidiče zůstat v pohotovosti a mít vždy kontrolu nad vozidlem. Pokud tak neučiní, může být následkem vážné zranění nebo smrt.“
Tesla se brání i zlepšuje
Tesla na test společnosti Thatcham Research zareagovala zprávou, že by ke kolizi nedošlo, pokud by řidič správně používal systém Autopilot. Kalifornský výrobce elektromobilů dále dodal, že většina uživatelů vozů Tesla chápe, že je jejich pozornost i v případě zapnutého systému Autopilot nezbytná.
I přesto se automobilka snaží bezpečnost svých vozů neustále zlepšovat. Poslední aktualizace systému Autopilot v8.1(2018.21.9) přinesla asertivnější varovný systém, který dokonce někteří řidiči označili za až příliš rušivý. Musk slíbil, že se společnost pokusí nalézt optimální rovnováhu mezi bezpečností a pohodlím řidičů. V srpnu tohoto roku se navíc můžeme těšit na softwarovou verzi 9, která by měla přinést i některé první funkce plně autonomní jízdy vozového parku společnosti Tesla.
Článek zveřejňujeme s laskavým svolením portálu TeslaFan.cz - magazínu pro fanoušky vozů Tesla.