Přeslavné zrození konzumu: Před 150 lety byl otevřen první obchodní dům
V roce 1869 otevřela své brány stavba projektovaná Gustavem Eiffelem, která změnila Paříž. Nejednalo se ovšem o slavnou věž, nýbrž o Le Bon Marché – první obchodní dům na světě. A s ním se zrodilo utrácení jako životní styl
Když byl v 7. pařížském obvodu – kde sídlila řada velvyslanectví a prestižních institucí – ohromný prostor plný balkonů a galerií otevřen, označil jej spisovatel Émile Zola za „katedrálu moderní společnosti“. A šlo o „chrám“ vskutku revoluční: Uvnitř budovy se nacházely regály a pulty se zbožím, zákazníci měli možnost volného výběru a vstup byl zdarma.
Sortiment se vystavoval volně a lidé se ho mohli dotýkat a zkoušet jej – zatímco ve starších obchodech se vždy „ukrýval“ za pultem a prodavač je vydal až po zaplacení. Nabízené předměty měly cenovku, kdežto v běžné prodejně zůstávala cena předem neznámá; řadu nakupujících to odrazovalo, protože nevěděli, zda si mohou danou věc dovolit. Z obchodního domu mohl člověk odejít, aniž by cokoliv koupil – něco dřív nemyslitelného. Na zboží lákala inzerce, bylo ho možné reklamovat či vrátit a některé kusy se příležitostně ocitaly ve slevě.
Zaměřeno na ženy
V pozadí celé myšlenky stál francouzský podnikatel Aristide Boucicaut. Jeho nápad slavil úspěch nejen díky své neotřelosti, ale také proto, že cílil na jednu zcela opomíjenou složku tehdejší společnosti – na ženy. Ve druhé polovině 19. století zůstávala žena ze střední či vyšší vrstvy v domácnosti, vychovávala děti a ven se dostala jen při společenských příležitostech. Boucicaut jí dal novou náplň dne: Mohla navštěvovat jeho obchodní dům a prohlížet si vystavené zboží. V prvním roce dosáhl obrat neuvěřitelných 21 milionů franků a o osm let později se již jednalo o 72 milionů.
Veřejné toalety
Při plánování myslel Boucicaut na všechno. Jeho nákupní dům nabízel nejen systém poradkyň pro zákaznice, ale zahrnoval i čítárnu a kuřárnu, kde mohla žena zanechat svého manžela při čtení novin a sama se věnovat nakupování. Vzor Le Bon Marché se rychle rozšířil a v Paříži vznikly i další obchodní domy, jež existují dodnes: jako Galeries Lafayette, Le Samaritaine či Au Printemps. Poslední jmenovaný byl přitom založen již roku 1856 a poprvé se v něm objevila jiná dnes běžná součást nákupních center – veřejné toalety.
Luxus pro všechny
S obchodním domem se změnilo postavení žen ve společnosti. Dámy začaly disponovat financemi, aby obstarávaly nákupy pro domácnost, a mohly samy vycházet z domu. Díky nákupním domům se setřely viditelné sociální rozdíly, protože náhle všechny vrstvy nosily konfekci a kupovaly stejné potřeby do kuchyně. Obchodní dům se stal součástí demokratizace společnosti: Luxusní zboží vyhrazené kdysi nejvyšším třídám se náhle nabízelo všem. Začala však také éra nákupů, jež představují pouhou „berličku“ pro vytržení z nudy…