Povrchová teplota obličeje může prozradit významné informace o zdravotním stavu

Podle výzkumu čínských vědců se některé zdravotní problémy mohou projevit v rozložení teploty tváře pacienta a lze z ní také odvodit, zda dotyčný člověk biologicky stárne v souladu se svým formálním věkem.

08.07.2024 - Stanislav Mihulka

Z lidské tváře je možné na první pohled vyčíst mnoho věcí. Čínští vědci nedávno zjistili, že se to týká i zdravotního stavu. Teplotní sken povrchové teploty tváře může podle vědců přinést diagnostické informace, aniž by bylo nutné pacienta nějak invazivně testovat.

Průměrná tělesná teplota u lidí s přibývajícím věkem klesá. Pokud ale jde o detailní rozložení povrchové teploty tváře a její změny, je situace mnohem komplikovanější. Čínský tým pořídil skeny teploty u celkem 2 811 Číňanů ve věku 21 až 88 let a získaná data zpracoval s využitím umělé inteligence. Výsledky zajímavého výzkumu v těchto dnech uveřejnil odborný časopis Cell Metabolism.

Zdraví ve tváři

Umělá inteligence odhalila několik charakteristických uspořádání povrchové teploty tváře, které se pojí s konkrétními zdravotními či metabolickými obtížemi. Také se ukázalo, že z rozložení teploty tváře je možné odvodit, zda dotyčný člověk stárne biologicky rychleji, nebo naopak pomaleji, než by odpovídalo jeho formálnímu věku.

Mapy povrchové teploty (°F) tváří žen s vysokým tlakem (vlevo) a se steatózou jater (vpravo) (zdroj: Cell Metabolism, Zhengqing Yu, CC BY-SA 4.0)

Badatelé vytvořili model pro automatické hodnocení teplotního skenu lidské tváře. Tento model dokáže s asi 80% přesností určit, zda dotyčný člověk má nějakou metabolickou chorobu, jako je například steatóza jater nebo diabetes. Obecně se ukazuje, že lidé s takovou chorobou mají o něco vyšší teplotu tváře v oblasti očí, než by odpovídalo jejich věku a pohlaví.

TIP: Vědci vystopovali geny, které jsou zodpovědné za vzhled lidské tváře

Teplotní sken podle čínských vědců prozradí i to, zda má člověk problémy s vysokým tlakem. V takovém případě sken detekuje vyšší teplotu obličej v oblasti očí a zároveň tváří. Muži s vysokým krevním tlakem mají navíc ještě o něco chladnější nos. Studie čínského týmu má svá omezení. Zahrnuje pouze Číňany, takže bude nutné ověřit, zda pozorované vztahy fungují i u lidí z jiných koutů světa.