Polští archeologové objevili 500 let staré kružítko, které možná patřilo Koperníkovi

Nález v historicky významném Fromborku by mohl souviset se životem slavného astronoma z první poloviny 16. století.

22.08.2024 - Stanislav Mihulka

Frombork je malé, ale historicky velmi významné město u Viselského zálivu v jižní části Baltského moře. První písemné prameny zaznamenávají formující se městečko již v roce 1278, později patřilo Řádu německých rytířů, v 15. století se stalo součástí Polského království, aby ho v 18. století získalo Prusko. Součástí Polska se Frombork opět stal až po 2. světové válce.

V historii Fromborku má důležité postavení období mezi lety 1510 až 1543, kdy zde jako kanovník varmijské kapituly působil astronom Mikuláš Koperník. Ve Fromborku prováděl svá astronomická pozorování, a také tam sepsal své dílo De revolutionibus orbium coelestium (O obězích nebeských sfér), které zahrnuje zásadní důkazy pro heliocentrickou povahu vesmíru. Frombork se také stal místem, kde slavný astronom v roce 1543 zemřel.

Kružítko slavného astronoma?

Polští archeologové ve Fromborku nedávno zaznamenali pozoruhodný objev, když se jim podařilo nalézt kružítko, jehož stáří vědci odhadují na zhruba 500 let. Pochází tak z doby, kdy zde Koperník působil a vědci se domnívají, že by objevené kružítko mohlo patřit přímo jemu. Kovový nástroj tehdejších učenců byl objeven v soustavě tunelů, které se vinou podzemím města. V 16. století se kružítka používala pro přesná měření v kartografii, geometrii a astronomii. V tomto případě jde podle archeologů o třetí podobný nález na území dnešního Polska.

Za nálezem cenného artefaktu stojí Norbert Ogiński, vedoucí Varmijské průzkumné skupiny a místní rodák. Podzemní síť tunelů pod Fromborkem je již řadu let nepřístupná, Ogiński a jeho kolegové je znovuobjevili díky měření pomocí pozemního geologického radaru. Ten odhalil několik anomálií, z nichž ta největší ukrývala vstup do podzemních tunelů.