Oceán na Jupiterově měsíci Europě se podobá pozemským oceánům

Nová studie naznačuje, že podpovrchový oceán na Jupiterově měsíci se velmi podobá tomu pozemskému. Mohl by hrát klíčovou roli v otázce vzniku mimozemského života

18.05.2016 - Martin Reichman

V podpovrchovém oceánu na Jupiterově měsíci Europě probíhají podle vědců podobné chemické reakce jako v těch pozemských. Vědci spekulují, že by tyto reakce mohly být základní hnací silou možného mimozemského života.

Oceánská kolébka života

Oceány na Zemi i na Europě produkují kyslík a vodík – oba navíc ve stejné míře. Produkce kyslíku je podle nové studie NASA v obou případech 10× vyšší než u vodíku. Produkce obou prvků a jejich vzájemný poměr je přitom podle vědců základním předpokladem pro vznik života. Oceán na Europě by tak mohl hrát v otázce vzniku života podobnou úlohu, jako ten pozemský.

Infografika: Jupiterův měsíc Europa obsahuje více vody než Země

Jedinou vadou na kráse je skutečnost, že jde jen o teoretické výpočty. Produkci obou prvků vědci odvodili od předpokládané hloubky oceánu na Europě, předpokládaného složení vody a její interakce s jádrem měsíce. Na jednoznačné odpovědi si tak budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Vesmírná sonda, která má zkoumat Jupiterův měsíc Europa, totiž neodstartuje dříve než v roce 2020 (spíše v roce 2025) a minimálně 3 až 8 let jí potrvá samotná cesta k Europě.

NASA, Jet Propulsion Lab-Caltech, SETI Institute