Obrněný automobil BA-64 (3): Bobiky československých vojáků
Kategorie obrněných automobilů má již relativně dlouhou tradici a reálně existuje dodnes. Jedním z typických druhoválečných představitelů je sovětský BA-64, s nímž se v praxi setkávali i českoslovenští vojáci
Obrněné automobily BA-64B představovaly pravděpodobně první obrněnou techniku našeho východního odboje. Od 26. července 1943, dne zformování československého tankového praporu, až do konce války tvořily BA-64B součást výzbroje čs. jednotek v SSSR.
Předchozí části:
Obrněný automobil BA-64 (1): Průzkumník jménem Bobik
Obrněný automobil BA-64 (2): Průzkumník jménem Bobik
Rota s 10 kusy BA-64B pod velením poručíka Churavého útočila na německé pozice běžně v sestavě tanků T-34/76 a T-70. V bitvě u Rudy bylo auto velitele roty zničeno. Bitvy o Bílou Cerekev v lednu 1944 se jich zúčastnilo už jen pět a v bitvě o Žaškov musel být odepsán další.
Poté došlo ke zrušení roty obrněných automobilů a zbývající vozidla přebral smíšený předzvědný oddíl tankové brigády jako spojovací a styčná.
Ztracená historie
Není jasné, kolik bobiků dojelo v květnu 1945 do Prahy. Každopádně se zúčastnily slavnostní vojenské přehlídky. Krátce po ukončení války byla na Stalinův rozkaz předána Československu zdarma výzbroj pro dvě divize včetně 15 BA-64B. Ty se následně zúčastnily zásahu proti skupinám banderovců.
Z výzbroje ČSLA byly bobiky vyřazeny pravděpodobně v šedesátých letech a poté poslány do šrotu. Je dokladem mizerie předlistopadového československého vojenského muzejnictví, že se nezachoval ani jeden originální BA-64.
Počátkem devadesátých let byla výměnou získána pro připravované Vojensko-technické muzeum v Lešanech originální pancéřová karoserie na neoriginálním podvozku, opatřená nově vyrobenou věžičkou. Následně došlo po menších úpravách k jejímu umístění do expozice lešanského muzea, kde ji lze vidět i dnes. Po republice pak jezdí také několik zdařilých replik.