Obr z Oortova oblaku: Astronomové určili velikost dosud největší známé komety

Astronomové s pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu změřili dosud největší známou kometu. Její jádro má průměr přes 130 kilometrů a váží 500 bilionů tun

19.04.2022 - Martin Reichman

Kometu Bernardinelli-Bernstein, známou i pod číselným označením C/2014 UN271, vědci objevili už v roce 2010, teprve nyní ale dokázali vypočítat velikost tělesa pohybujícího se na okraji Sluneční soustavy. Její jádro má průměr přes 130 kilometrů a těleso váží 500 bilionů tun, což je stotisíckrát více než hmotnost běžně pozorovaných komet. Je také zhruba padesátkrát větší než většina dalších známých komet.

Obr z Oortova oblaku

Obří kometa se pohybuje rychlostí přes 35 tisíc kilometrů v hodině a pro Zemi nepředstavuje žádné ohrožení. Ke Slunci se nepřiblíží více než na vzdálenost zhruba 1,5 miliardy kilometrů, což je o něco více než vzdálenost, kterou dělí Slunce od Saturnu. Na tuto vzdálenost se kometa dostane v roce 2031.

„Vždycky jsme tušili, že tato kometa bude velká, protože je velmi jasná, ačkoli se pohybuje v tak velké vzdálenosti. Nyní jsme to potvrdili,“ uvedl astronom David Jewitt z Kalifornské univerzity.

TIP: Na předměstí Sluneční soustavy: Tajemný Kuiperův pás a Oortův oblak

Kometa Bernardinelli-Bernstein zřejmě pochází z takzvaného Oortova oblaku – mračna asi bilionu dlouhoperiodických komet, které se nacházejí okraji naší Sluneční soustavy za Kuiperovým pásem, přibližně 20 000 až 180 000 AU od Slunce. Kometa Bernardinelli-Bernstein se pohybuje na eliptické dráze a jeden oběh kolem Slunce jí trvá tři miliony let. V jejím nejvzdálenějším bodě se nachází přibližně půl světelného roku od Slunce.