Nový výzkum: Galaxie jsou mnohem větší, než si myslíme

Kde končí galaxie a začíná okolní vesmír? Jak to v podobných případech bývá obvyklé, odpověď na zdánlivě jednoduchou otázku bývá velmi komplikovaná.

10.09.2024 - Stanislav Mihulka

Galaxie obklopují hala plynu, nazývaná též cirkumgalaktické prostředí, která sice představují asi 70 procent běžné hmoty galaxie (bez temné hmoty). Výzkumný tým, který vedla Nikole Nielsenová z australské Swinburnské technické univerzity, nedávno detailně prostudoval toto prostředí u hvězdotvorné galaxie IRAS 08339+6517, vzdálené od Sluneční soustavy asi 270 milionů světelných let. Vědci využili pokročilé metody zobrazování, s nimiž detekovali mračno ionizovaného plynu až do vzdálenosti až asi 100 tisíc světelných let od centra dotyčné galaxie.

Plyn kolem galaxie

Takové mračno je mnohem větší než samotná galaxie, jejíž disk je patrný jen do vzdálenosti cca 7 800 světelných let od centra galaxie. Nielsenová a její kolegové vysledovali v této galaxii poměrně jasnou hranici mezi mezihvězdným prostředím uvnitř galaxie a cirkumgalaktickým prostředím, které ho obklopuje. Výzkum týmu Nielsenové nedávno zveřejnil vědecký časopis Nature Astronomy.

Pozorování cirkumgalaktrického média umožnilo zařízení Keck Cosmic Web Imager (KCWI), které pracuje na havajské Keckově observatoři. Jde o speciální spektrograf na teleskopu Keck II, který je jedním z nejcitlivějších svého druhu.

Výsledky výzkumu přispějí k pochopení procesů souvisejících se vznikem a vývojem galaxií, především pokud jde o galaktický plyn. Zároveň ukazují, že galaxie mohu vzájemně interagovat na mnohem větší vzdálenost, než by napovídala velikost jejich galaktických disků. Jak podotýká Nielsenová, je například velmi pravděpodobně, že tímto způsobem již dnes interaguje Mléčná dráha s Galaxií v Andromedě, ať už se spolu ve vzdálené budoucnosti srazí anebo nikoliv.