Nový nosní sprej by mohl představovat průlom v léčbě Alzheimerovy choroby

Nově vyvinutý nosní sprej likviduje v mozku toxickou formu proteinů, která se ve zvýšené míře objevuje u pacientů s Alzheimerovou chorobou.

15.07.2024 - Stanislav Mihulka

V mozkových buňkách zemřelých pacientů s Alzheimerovou nemocí se často nacházejí „zauzlované“ řetězce proteinů tau, které za normálních okolností vyztužují axony – vlákna spojující nervové buňky navzájem. V mozku pacientů s Alzheimerem se vyskytují v přehnaně fosforylované formě, která tvoří „uzly“.

Část odborníků se domnívá, že tyto uzly proteinů tau poškozují a zřejmě i zabíjejí nervové buňky. Dřívější výzkum přinesl léky, které se pokoušely cílit na zauzlované tau proteiny, jejich úspěch byl ale jen omezený. Nová léčba mezinárodního týmu, který vedli odborníci Texaské univerzity, by v tomto směru možná mohla znamenat průlom.

Léčba skrz nos

Neurovědec Sagar Gaikwad a jeho kolegové se rozhodli použít nosní sprej, díky němuž lék snadněji pronikne k mozkovým buňkám. Přípravek zahrnuje specifickou protilátku, aby rozpoznal a zničil toxickou formu proteinů tau. Podrobnosti výzkumu nedávno vědci zveřejnili v odborném časopisu Science Translational Medicine.

Badatelé léčbu otestovali na laboratorních kulturách s lidskými neurony a na myších modelech s toxickými proteiny tau v mozku. Jednorázová aplikace nosního spreje s novou léčbou vedla k podstatnému vymizení zauzlovaných proteinů tau. O dva týdny později se již u těchto myší projevilo zlepšení kognitivních schopností.

Je to nadějné. Zároveň to ale bohužel automaticky neznamená, že taková léčba bude mít úspěch. Ve skutečnosti se již několikrát opakoval scénář, kdy nový lék či léčebný postup fungoval v buněčných kulturách a u pokusných zvířat, ale u lidí to nezabralo. Snad se tentokrát na pacienty s Alzheimerovou chorobou usměje štěstí.