Nekonečné kolony: Stání v dopravních zácpách nás ročně vyjde na desetitisíce
K nejcennějším zdrojům moderního světa patří prostor. A jeho nedostatek se nejvíc projevuje na silnicích metropolí, kde obrovské dopravní zácpy pravidelně drásají nervy stovkám tisíc řidičů. O kolik času nás stání v kolonách ročně připraví?
Zatímco dřív představoval automobil výsadu nejbohatších vrstev, automatizace, levné materiály a zvyšování mezd zpřístupnily motorová vozidla i střední třídě. Co bylo kdysi luxusní, stává se takřka spotřebním zbožím, a není tedy divu, že na silnicích „dochází místo“. Uvedený trend nejlépe dokládá Čína, kde v roce 2016 podle statistického portálu Statista jezdilo 194 milionů vozidel, ale o dva roky později jich už bylo 240 milionů.
Podobný vývoj lze však podle společnosti INRIX, jež vytváří statistiky z 1 360 měst v 38 zemích, pozorovat po celé planetě: Do roku 2050 bude na Zemi odhadem 9,7 miliardy lidí a globální ekonomika se ztrojnásobí. Silniční a železniční doprava vzroste víc než dvakrát a pocítí to hlavně města, kde bude žít 70 % světové populace.
Sto zoufalých hodin
Víc aut i cestujících nutně vede k ochromujícím zácpám. Dnes se jim nevyhne takřka žádná metropole a jejich následky jsou dalekosáhlé: Pracovní síla uvězněná v dopravě například způsobuje firmám ztráty, jež se v důsledku projevují i na cenách. Řada měst si proto nechává vyhotovit posudky dopravní situace, které odhalují největší slabiny tamní silniční sítě.
K uvedeným metropolím patří i Los Angeles, jež v průzkumu společnosti INRIX získalo post „nejucpanějšího“ města světa: V roce 2017 tam průměrný řidič strávil v zácpách během špičky 102 hodin, tedy o 11 víc než v Moskvě či New Yorku. V celé aglomeraci totiž žije přes 15 milionů lidí a 84 % z nich každý den jezdí do práce autem.
TIP: Woodstock, vánice i pád Berlínské zdi: Pět impozantních dopravních kolapsů
Situace ve městě a okolí je kritická, proto si obyvatelé odhlasovali velkorysý plán na rozšíření dopravní sítě, který vyjde správu silnic v přepočtu na 2,7 bilionu korun. S jeho dokončením se počítá v roce 2057 a díky úpravám by se doba, kterou lidé stráví v kolonách, měla snížit o 15 %.
Průměrný počet hodin strávených ročně v zácpách:
USA | Evropa | |||||
1. | Los Angeles | Kalifornie | 102 hodin | Moskva | Rusko | 91 hodin |
2. | New York | New York | 91 hodin | Londýn | Velká Británie | 74 hodin |
3. | San Francisco | Kalifornie | 79 hodin | Paříž | Francie | 69 hodin |
4. | Atlanta | Georgie | 70 hodin | Istanbul | Turecko | 59 hodin |
5. | Miami | Florida | 64 hodin | Krasnodar | Rusko | 57 hodin |
6. | Washington | District of Columbia | 63 hodin | Petrohrad | Rusko | 54 hodin |
7. | Boston | Massachusetts | 60 hodin | Zürich | Švýcarsko | 51 hodin |
8. | Chicago | Illinois | 57 hodin | Mnichov | Německo | 51 hodin |
9. | Seattle | Washington | 55 hodin | Soči | Rusko | 48 hodin |
10. | Dallas | Texas | 54 hodin | Nižnij Novgorod | Rusko | 48 hodin |
Průměrný Čech strávil v roce 2017 v dopravních zácpách během špičky 16 hodin, na Slovensku to bylo 29 hodin.
Kolik stojí zácpa?
Stání v zácpě není jen zdlouhavé a frustrující, ale podle odborníků ze statistické společnosti INRIX také drahé. Aby dokázali určit konkrétní sumu, vzali v potaz nejen cenu pohonných hmot či opotřebení vozidla, ale započítali také potenciální výdělek řidičů za dobu strávenou v kolonách. Přidali ještě „nepřímé náklady“ – například zvyšování cen produktů, jejichž výrobci se vinou špatné dopravní situace dostali do ztrát. Nakonec tak došli k závěru, že v roce 2017 stál průměrného severoamerického řidiče nedobrovolný pobyt v zácpě v přepočtu 32 tisíc korun, britského 29 tisíc a německého 30 tisíc.