Nebeské taxi: Dubaj se připravuje na příchod bezpilotních vznášedel
Pokud v současnosti automobilka nevyvíjí bezpilotní vozidlo, jako by ani neexistovala. Dubajský magistrát je však vždy o krok napřed a do rukou počítačů hodlá svěřit nejen pozemní dopravu, ale také tu vzdušnou
Dubaj už řadu let představuje město, kvůli němuž spisovatelé science-fiction přicházejí o náměty. V době, kdy nejlidnatější metropole Spojených arabských emirátů řešila technické a morální otázky bezpilotní taxislužby, nebyly mnohé země ještě legislativně připraveny ani na příchod autonomních vozidel. Dnes arabské město opět nastavuje pomyslnou laťku o stupeň výš a dopravu bez řidičů hodlá vynést i do oblak.
Kabina a osm vrtulí
Dubajský magistrát se na letošním World Government Summit (setkání představitelů vlád, jehož cílem je rozvoj technologické spolupráce) pochlubil již více než čtyřletou kooperací s čínskou společností EHang, která je ve světě známá výrobou dronů. Od vedení města však firma dostala mnohem ambicióznější zadání – připravit pro metropoli vzdušnou taxislužbu.
Vývoj vznášedla, jež v sobě spojuje technologii dronů a bezpilotních vozidel, započal v roce 2013 a jeho současná, již takřka zcela funkční verze se nazývá EHang 184. Prostředek měří 1,5 metru na výšku a bez cestujícího váží 240 kg. Velmi jednoduchý design zahrnuje pouze kabinu pro jednoho pasažéra, kterou nadnáší osm vrtulí. Nad městskou zástavbou se zvládne prohánět rychlostí až 100 km/h a běžná „pracovní výška“ má činit 300 metrů.
Bezpečnost především
Bezpilotní cestování víc než čtvrt kilometru nad zemí by mohlo na první pohled mnohé potenciální zákazníky vyděsit, či dokonce odradit, výrobci proto představili spoustu bezpečnostních opatření. V první řadě se jedná o interní systém zabezpečení, který neustále vyhodnocuje stav vznášedla a při jakékoliv pochybnosti je připraven stroj „uzemnit“. V případě kolize však mají pasažéry ochránit uhlíkové rámy vyztužené epoxidovou pryskyřicí.
Po zavedení do praxe začne navíc bezpilotní taxi hlídat letová kontrola, jež bude nepřetržitě monitorovat všechny stroje a také spolupracovat s meteorology. Pro taxíky zkrátka vznikne síť zabezpečení schopná konkurovat komerčním letištím a její zaměstnanci budou každý den určovat, zda panují pro létání vhodné podmínky, a řešit případné problémy.
Na jedno tlačítko
Pakliže nad Dubají zavládne přívětivé počasí, budou si moct zákazníci EHang 184 přivolat pomocí chytrého zařízení na některé z mnoha stanovišť. Vznášedlo poslušně přistane, pasažér se pohodlně usadí, zkontroluje na palubním počítači volbu cílové destinace a stiskem jediného tlačítka odstartuje.
Současnou verzi vznášedla pohánějí elektromotory, jež vydrží na jedno nabití v chodu až 25 minut, a bez problémů tak zvládnou přesun mezi stanicemi vzdálenými podle plánů maximálně 16 km. Po dosednutí bude stroj „odpočívat“ v nabíječce, která jej za dvě hodiny znovu uvede do provozuschopného stavu.
Krizové řešení
„Autonomní vznášedlo, které bylo k vidění na World Government Summit, není jen model,“ nechal se slyšet ředitel silniční správy Dubaje Mattar Al Tayer. „Zařízení jsme již testovali a v současnosti v něm vidíme jedno z možných řešení komplikované dopravní situace v Dubaji. Děláme všechno pro to, aby mohli občané vznášedla používat již od letošního července.“
Pokud tedy magistrát dodrží slovo, stanou se vznášedla EHang 184 a jejich vylepšení následovníci klíčovou součástí dubajského plánu, aby do roku 2030 převzaly čtvrtinu veškeré městské dopravy z rukou řidičů počítače. Vizi budoucnosti metropole buduje také prostřednictvím objednávky u automobilky Tesla, která speciálně pro Dubaj vyrobí 200 bezpilotních taxíků – i když „jen“ pozemních.
Vysoko nad městem
S maximální letovou výškou 3 500 metrů nebude vznášedlu EHang 184 bránit v přeletech ani městská zástavba. Současná nejvyšší stavba planety, dubajský mrakodrap Burdž Chalífa, ční do „pouhých“ 828 metrů.