Na Saturn „prší“ led z prstenců a ohřívá atmosféru plynného obra

Podle nejnovějších zjištění vědců padá led z prstenců Saturnu do atmosféry planety a ovlivňuje její svrchní vrstvu

03.04.2023 - Stanislav Mihulka

Saturn pozorujeme od nepaměti. Desítky let ho zkoumají meziplanetární sondy a výkonné teleskopy. Přesto nás neustále překvapuje. Nedávno vyšlo najevo, že část svrchní vrstvy atmosféry tohoto plynného obra má vyšší teplotu než její okolí. Tento fenomén podle vědců souvisí s prstenci Saturnu.

Lotfi Ben-Jaffel z Astrofyzikálního institutu v Paříži a Lunární a planetární laboratoře Arizonské univerzity a jeho kolegové zjistili, že atmosféra Saturnu je v blízkosti prstenců teplejší. Vědcům to prozradilo záření ve specifické oblasti ultrafialového spektra, spektrální čáry Lyman-alfa, které vyzařuje vodík.

Rozpadání prstenců

Vše nasvědčuje tomu, že příčinou teplotního rozdílu je led ze Saturnových prstenců, který padá do atmosféry plynného obra. Odborníci se domnívají, že prstence Saturnu vlastně nejsou příliš stálý fenomén. Dnešní prstence zřejmě vznikly po destrukci jednoho ze Saturnových měsíců asi před 150 miliony let. Od té doby se prstence zase postupně vytrácejí.

Led z prstenců se snáší do svrchní vrstvy atmosféry, což ji ovlivňuje a mění její složení. Kousky ledu narážejí do plynů v atmosféře planety, což pravděpodobně vede k ohřívání této části atmosféry. O Saturnově atmosféře víme, že se mění v průběhu roku. Například polární oblasti atmosféry mění během roku barvu. Zmíněné oteplení v oblasti prstenců je ale přítomné neustále.

TIP: Letitá otázka zodpovězena: Díky prstencům víme, jak dlouhý je den na Saturnu

Badatelé ke svému objevu dospěli díky datům z pozorování Saturnu Hubbleovým vesmírným dalekohledem, meziplanetární sondou Cassini, legendárními Voyagery 1 a 2, a také starší vesmírnou ultrafialovou observatoří International Ultraviolet Explorer. Výsledky výzkumu přispějí k lepšímu pochopení exoplanet a jejich atmosfér.