Modernizace JAS-39: Gripen na českém nebi pokračuje
V roce 2004 byla podepsána smlouva se švédskou vládou o pronájmu stíhaček JAS 39 na deset let a nedávno došlo k prodloužení jejich pronájmu až do roku 2027. Tyto stroje rovněž procházejí modernizací
Vzdušné síly AČR provozují 12 jednomístných letounů verze C a dvě spárky označované písmenem D. Švédský výrobce od roku 2008 zahájil projekt Gripen NG (Next Generation), ze kterého vycházejí nové letouny varianty E/F. Kromě zvýšené vzletové hmotnosti, větších zásob paliva či zdokonalené pohonné jednotky ponesou i nový radiolokátor Raven ES-05 s aktivní fázovanou anténou pracující s elektronickým vychylováním paprsku.
Dohodnutý pronájem se ale týká pokračování stávajících strojů. Ani ony ovšem nepřijdou zkrátka a projdou částečnou modernizací. Zřejmě nejdůležitější modifikace proběhnou v oblasti prostředku pro taktickou komunikaci. Tato šifrovaná datová bezdrátová síť umožňuje všem účastníkům, kteří mají potřebné vybavení i oprávnění, sdílet informace o situaci na bojišti. Ať už jde o letadla stejného nebo jiného typu, létající či pozemní střediska řízení a uvědomování, velitelská stanoviště i prostředky protivzdušné obrany.
Celá řada novinek
V současné době je u českých strojů implementován systém, který je uzpůsoben pro použití v rámci švédských ozbrojených sil. U nás má význam pouze při komunikaci mezi jednotlivými gripeny. Nově by měl být zaveden, podobně jako ve verzi EBS HU pro maďarské vzdušné síly, taktický systém standardně používaný armádami NATO, označovaný jako Link 16. Díky fúzi všech dat pilot gripenu uvidí na víceúčelovém displeji jak informace ze svého radiolokátoru, systému elektronického boje a identifikátoru, tak i údaje z ostatních letounů, strojů AWACS, pozemních či vzdušných průzkumných prostředků i velitelských stanovišť.
Dalším významným zlepšením je posílení možnosti útoku na pozemní cíle. České gripeny je dokázaly svým radiolokátorem zjistit již dříve, nicméně neměly možnost použít proti nim vhodné zbraňové systémy vyjma palubního kanónu. Nyní by se měl tento stav změnit. Doplněna, respektive softwarově odemknuta a plně integrována bude možnost použít neřízené bomby řady MK či řízené pumy typu GBU.
TIP: Stíhačka, která létá sama: V kokpitu superstíhačky F-35 Lightning II
Předpokládané úpravy zahrnují vylepšené programové vybavení, které by mělo zvýšit schopnosti stávajícího radiolokátoru PS-05/A. Nově budou piloti vybaveni také brýlemi pro noční vidění (NVG), které doposud v Česku používaly jen osádky vrtulníků. U navigačního i antikolizního systému dojde ke zlepšení, zejména s ohledem na stále rostoucí letecký provoz v Evropě.
Zajímavým modernizačním prvkem je připravovaná ochrana kabiny či samotného pilota před radiací, biologickými a chemickými látkami. Pokud jde o termín, hlavní novinky by měly být zavedeny do roku 2018. Po tomto datu bude nadále probíhat průběžný update softwarového vybavení u řady komponent letounů JAS-39C/D podobně, jako tomu bylo doposud.