Mars je bombardován meteority zhruba pětkrát častěji, než jsme si mysleli

Seismické události s vysokou frekvencí otřesů, detekované marsovskou sondou InSight, zřejmě odpovídají dopadům meteoritům. Podle vědců čelí rudá planeta dopadům meteoritům zhruba pětkrát častěji, než jsme si mysleli.

03.07.2024 - Stanislav Mihulka

Na Mars, stejně jako na Zemi a další planety Sluneční soustavy, dopadají meteority. Pro odborníky je ale obtížné meteority na Marsu sledovat, protože by to vyžadovalo nepřetržité detailní monitorování celé rudé planety, což je prozatím mimo naše možnosti. Mezinárodní tým odborníků důmyslně využil pro nový odhad počtu dopadu meteoritů na Marsu seismická měření.

Géraldine Zenhäeusernová ze švýcarské Spolkové vysoké technické školy v Curychu (ETH Zürich) a její spolupracovníci dospěli k závěru, že každým rokem na rudou planetu dopadne 280 až 360 meteoritů, jejichž dopady vyhloubí krátery o průměru přesahující osm metrů. Nový osmimetrový kráter se podle vědců objeví na Marsu téměř každý den, větší krátery s průměrem okolo 30 metrů pak zhruba jednou za měsíc.

Velké marsotřesení

Výsledky výzkumu, který v těchto dnech zveřejnil vědecký časopis Nature Astronomy, jsou pro odborníky překvapením. „Uvedená frekvence dopadů meteoritů na Marsu je zhruba pětkrát vyšší než původní odhady, založené pouze na satelitních snímcích,“ uvádí Zenhäeusernová. „Náš výzkum přesvědčivě dokládá, že seismologie společně se snímky povrchu planety představuje výtečný nástroj pro detekci dopadů meteoritů.

Vědci využili data seismometru, který se nachází na palubě amerického „robotického geologa“ InSight. Analýzou otřesů Marsu zjistili, že dopadům meteoritů odpovídají seismické události s velmi vysokou frekvencí otřesů. Tyto otřesy se odehrávají mnohem rychleji než tektonické otřesy.

Klasické otřesy tektonického původu s magnitudou 3 trvají pár sekund. V případě dopadů meteoritů je to ale jen asi 0,2 sekundy nebo i méně, kvůli velmi vysoké rychlosti nárazu. Zenhäeusernová s kolegy odhalili ve studovaných datech přes 80 marsotřesení velmi pravděpodobně vyvolaných dopady meteoritů. Do budoucna by se do výzkumu měla zapojit umělá inteligence, která bude hledat krátery na satelitních snímcích i v seismických datech.