Jak se rodí „živá“ show: Ze zákulisí turné Voyage skupiny ABBA
Na sklonku sedmdesátých let minulého století si nikdo nedokázal představit, jakou show ABBA připraví pro rok 2022 v metropoli nad Temží
ABBA vždy věnovala soustředěnou pozornost precizní přípravě svých nahrávek, stejná dávka dokonalé profesionality se dala čekat i v případě jejího návratu na koncertní pódia. Když tedy skupina potvrdila, že na rok 2022 chystá sérii londýnských koncertů, na nichž vystoupí čtveřice digitálních dvojníků doprovázená živým orchestrem, nepochybně se jednalo o dlouhodobě a pečlivě připravovaný krok.
160 kamer a tisíce hodin výpočetního času
Tak především, klíčovou součást celé show, ony slavné digitální „ABBAtary“, nevytvořilo na koleně jen tak nějaké animační studio. Virtuálního Björna, Bennyho, Agnethu a Anni-Frid pečlivě naprogramovali specialisté na filmové efekty ze slavné společnosti Industrial Lights & Magic George Lucase, kteří patří k naprosté světové špičce. Členové kapely, dnes již svěží sedmdesátníci, se museli vsoukat do speciálních těsných kombinéz vybavených zařízením pro snímání pohybu. Poté pod vedením člena londýnského královského baletu Waynea McGregora předvedli choreografii, již ze všech myslitelných úhlů natočila řada digitálních kamer.
K produkčnímu týmu dále patřil režisér Johan Renck (spolutvůrce mrazivé minisérie Černobyl), Svana Gislaová, která se podílela na videoklipech Davida Bowieho, a Bennyho syn Ludwig.
Později vyšly najevo zajímavé detaily. Jak se například ukázalo, sedmdesátiletí protagonisté nedokázali pohybům propůjčit věrohodnou mladistvou pružnost, v některých pasážích je proto zastoupili dvojníci. Björn s Bennym si zase po letech museli oholit vousy, aby se jejich tváře snáz převáděly do digitálního formátu.
„Vystoupali na pódium, na kterém je čekalo sto šedesát kamer a bezmála stejně tolik odborníků na digitální efekty. S maximálním smyslem pro nejmenší detail pak odehráli a odtančili všechny písně, které na koncertech zazní. Přitom se do výkonu vložili celou bytostí. Právě tahle okolnost podle mě dodala celému projektu to správné kouzlo. Nejsou to čtyři komparzisté, kteří se vydávají za skupinu ABBA. Jsou to doopravdy oni,“ vysvětlil Ludwig Andersson.
Volá Londýn
Vynikající instinkt kapela projevila také při hledání vhodné lokace. V areálu londýnského Queen Elizabeth Olympic Park (tedy v Olympijském parku královny Alžběty) vznikla zvláštní ABBA aréna se sedadly pro tři tisíce lidí. Británie představovala pro koncertní comeback švédské čtveřice naprosto přirozenou volbu, jednalo se o místo se silnou fanouškovskou základnou – a zároveň nejlukrativnější trh. Jak diplomaticky podotkl Benny Andersson: „Londýn je hlavní město evropské kultury, zdejší divadelní, muzikálové a koncertní scény přitahují davy diváků. Takže jsme vlastně ani nemuseli moc dlouho přemýšlet.“
Nápad sestavit show s digitálními dvojníky a živou kapelou není úplně původní. Zřejmě se inspiroval projektem Elvis: The Concert z devadesátých let minulého století. Král rock’n’rollu tehdy ožil díky sofistikovaném filmovému záznamu, dokonce vtipkoval mezi jednotlivými hudebními čísly. Dnešní pokročilé technologie divákům nesporně nabídnou ještě intenzivnější zážitek. Čtveřici digitálních „ABBAtarů“ propůjčili počítačoví mágové podobu, již měli členové kapely na sklonku sedmdesátých let. V doprovodném orchestru zase nescházejí esa britské nezávislé hudební scény jako písničkářka Victoria „Little Boots“ Heskethová, nebo někdejší klávesista raveové kapely Klaxons James Righton.
TIP: Hvězdy vstávají z mrtvých: Čekají nás koncerty hologramů Freddieho Mercuryho a Franka Zappy?
Pokud inovativní show ABBA Voyage vzbudí dostatečný zájem publika, lze ji uvádět prakticky nepřetržitě. „Zážitek, který přináší dokonalé propojení s virtuální realitou, překonává možnosti fyzického světa. Dokáže uvést osm koncertů za sedm dní, s dostatečnou dávkou dobré vůle a diváckého zájmu pak může cestovat z místa na místo dlouhé roky. Arénu lze rozebrat a přestěhovat prakticky kamkoliv,“ spekuluje zpravodajský kanál iNews. Co víc bychom si mohli přát?