Indický experimentální raketoplán úspěšně završil testy autonomního přistání

Indie zvládla další důležitý krok na cestě do exkluzivního klubu provozovatelů raketoplánů.

02.07.2024 - Stanislav Mihulka



Indie intenzivně pracuje na vývoji opakovaně použitelného prostředku pro cesty na oběžnou dráhu. Jde o první indický bezpilotní raketoplán, který je teď v podobě prototypu RLV-TD (Reusable Launch Vehicle-Technology Demonstrator), zvaného Pushpak, což v sanskrtu znamená „květ.“

Raketoplán Pushpak nedávno úspěšně zakončil sérii testů s autonomním přistáním, které měly demonstrovat možnosti indických technologií. Indická kosmická agentura ISRO tímto úspěchem pokročila ke splnění svého cíle, kterým je zahájení letů opakovatelně použitelného raketoplánu na oběžnou dráhu ještě v tomto desetiletí.

Do třetice všeho dobrého

Třetí a závěrečný test program RLV Landing Experiment (LEX-03) se uskutečnil v neděli 23. června na základně pro testování pilotovaných i bezpilotních letadel Chitradurga Aeronautical Test Range ve státu Karnátaka na jihozápadě Indie. Testy vedli experti výzkumného centra Vikram Sarabhai Space Centre (VSSC), jejichž hlavním úkolem je zajistit plnou opětovnou použitelnost tohoto systému pro lety na orbitu.

Po zhodnocení předchozích dvou letů RLV LEX-01 a LEX-02, které se uskutečnily letos v březnu, rozhodli vývojáři indické agentury ISRO o zesílení mechanické konstrukce prototypu Pushpak, především pokud jde o podvozek, aby zvládl raketoplán přistání při vyšší rychlosti.

Při třetím testu byl Pushpak vynesen transportním vrtulníkem Boeing CH-47 Chinook do výšky 4,5 kilometru a poté byl vypuštěn k autonomnímu přistání. Podle zástupců ISRO byl test prováděn v náročnějších podmínkách než předchozí dva testy. Panoval silnější vítr a raketoplán byl záměrně vypuštěn zhruba 500 metrů od ideální osy přistávací dráhy. Cvičné autonomní přistání nicméně raketoplán zvládl bez větších potíží. Dokázal se vypořádat s náročnějšími povětrnostními podmínkami i s manévrem, který jej navedl na osu ranveje s odchylkou pouhých 11 centimetrů. Většina částí testovaného raketoplánu byla použita i během březnového testu, což podle zástupců ISRO ukazuje životaschopnost plánovaného znovupoužitelného konceptu.


Další články v sekci