Zeptej se vědce: Pociťuje také hmyz únavu?

Být pilný jako včelička je jistě chvályhodné. Jak jsou na tom ale skutečné včely? Pociťují i ony někdy únavu? A jak je na tom s odpočinkem ostatní hmyz?

20.09.2024 - Matěj Miláček

Zda si hmyz uvědomí, že potřebuje pauzu, protože už nezvládá létat a bzučet, zatím s jistotou nevíme. A možná to nikdy ani nezjistíme. Nicméně stejně jako u lidí, rovněž aktivitu hmyzu limitují zásoby energie, kterou ke své práci potřebují svaly a získávají ji z uložených zásob.

Hmyz, tak jako člověk i další obratlovci, využívá k pohybu energii uloženou ve formě sacharidů, tuků a bílkovin. Zmíněné zásoby ovšem nejsou nekonečné a po jejich vyčerpání se nevyhnutelně dostaví únava, kdy intenzivní aktivita dočasně skončí. Takové chování vědci pozorovali v několika studiích.

Další experimenty poukazují i na hmyzí spánek, který nemusí být zcela rovnocenný tomu našemu. Při pokusech přivodili odborníci včelám jeho nedostatek pomocí přístroje s magnety: Jednu skupinu opatřili ocelovými značkami a druhou měděnými, načež zařízení rušilo z odpočinku pouze včely, které měly ocelové, a tudíž magnetické značky. Informace o lokalitách vhodných k opylování si dělnice navzájem předávají pomocí tance, jímž sdělují směr a vzdálenost uvedených míst. Včely, které byly ze spánku pravidelně rušeny, poté tancovaly méně přesně než jejich kolegyně spící normálně. Ačkoliv tedy nevíme, zda si hmyz únavu opravdu uvědomuje, nepochybně k ní dochází. Někteří „šestinozí“ se dokonce potřebují i vyspat!

Za Zeptej se vědce odpovídá Mgr. Matěj Miláček, Entomologický ústav Biologického centra AV ČR