Zbrojovky zabrané nacisty: Motory pro bitevníky z Gnome et Rhône
Francouzský výrobce letadlových motorů za války produkoval pohonné jednotky pro německé letouny
Na světoznámého výrobce leteckých motorů Gnome et Rhône uvalili Němci po pádu Francie v červnu 1940 vlastní správu. Továrně nejprve nařídili produkovat licenční motory BMW 801. Tento dvouřadý hvězdicový motor o vysokém výkonu 1 150 až 1 470 kW využívala například stíhačka Focke-Wulf Fw 190 nebo bombardéry Dornier Do 217, Junkers Ju 88 a Heinkel He 277.
Neméně důležitá se pro Němce ukázala produkce původních francouzských motorů. Gnome-Rhône 14M Mars zachránil realizaci projektu jediného letadla určeného převážně pro boj s tanky – silně vyzbrojeného a pancéřovaného stroje Henschel Hs 129.
- NÁZEV: Société des Moteurs Gnome et Rhône
- ZAMĚŘENÍ: letecké motory, motocykly
- HLAVNÍ SÍDLO: Paříž
- DOBA PŮSOBENÍ: 1915–1945
- NÁSTUPCE: Snecma S. A.
Zprvu užívané řadové motory Argus As 410 neměly dostatečný výkon, takže bitevník neunesl těžší bomby ani kanóny větší ráže. Problém vyřešil právě motor Gnome-Rhône 14M Mars, používaný od roku 1941 k výrobě celkem 900 Henschelů Hs 129 B. Pohonná jednotky posloužila také v případě transportního letounu Gotha Go 244.
Francouzský motor Gnome-Rhône 14N využili Němci zase pro obří šestimotorové transportní Messerschmitty Me 323 Gigant. Továrna přitom nikdy nedokázala splnit všechny německé objednávky a do května 1944 vyrobila „jen“ 8 500 motorů z požadovaných 25 000, přičemž svou roli hrály sabotáže.
Seriál: Zbrojovky zabrané Německem
V následujícím seriálu se seznámíme s několika zbrojovkami, které za druhé světové války musely fungovat pro blaho německého zbrojního průmyslu - a to jak toho německého, tak kupříkladu toho protektorátního.