Záhadné díry na Marsu mohou být důležité pro kolonizaci rudé planety

Vulkanická planina Tharsis je proděravělá mnoha zajímavými útvary. Stále ale nevíme, kam vlastně vedou.

14.06.2024 - Stanislav Mihulka

Na západní polokouli Marsu se rozkládá gigantická a v mnoha ohledech výjimečná vulkanická planina Tharsis. Táhne se do vzdálenosti přes čtyři tisíce kilometrů a zvedá se do výšky až 10 kilometrů. Dominantami Tharsis jsou ohromné štítové sopky Olympus Mons, Ascraeus Mons, Pavonis Mons a Arsia Mons. Planinu tvoří neuvěřitelné množství vyvřelého materiálu. Je tak těžká, že zřejmě způsobila posuny kůry a pláště Marsu.

Na konci letošního května vzbudila rozruch „díra,“ která se nachází na planině Tharsis, konkrétně na svahu sopky Arsia Mons. Ve skutečnosti je na Tharsis podobných děr celá řada, obvykle na svazích vulkánů. Vidíme je jako velmi tmavé otvory, které vedou do podzemí, což přirozeně dráždí naší představivost.

Vulkanické díry

Jsou pro nás záhadné v tom smyslu, že přesně nevíme, kam vedou ani jak jsou hluboké. Mohou to být pouze několik metrů úzké vertikální jámy. Mohou to ale také být otvory do velkých jeskyní, možná propojených s dalšími podzemními prostory. Také by mohlo jít o vstupy do lávových tunelů, vzniklých při dávné soptění na planině Tharis, které by mohly vést do větších hloubek.

Jedna z děr na Arsia Mons na snímku pořízeném sondou Mars Reconnaissance Orbiter. (foto: NASA/JPL–Caltech/UArizona,CC BY-SA 4.0)

Jeskyně a tunely na Marsu velmi zajímají vědce a inženýry. Mohou totiž nabídnout perfektní prostory pro astronauty a kolonisty. Mars má velmi řídkou atmosféru a postrádá výkonné planetární magnetické pole. Lidé budou na povrchu rudé planety vystaveni až 50krát intenzivnějšímu záření než na Zemi. Proto by bylo rozumné skrýt se v podzemí.

Záhadné díry zajímají i astrobiology. Pokud vedou do rozsáhlejších prostor, mohou se tam skrývat místa s doposud nejpříhodnějšími podmínky pro život pozemského typu. Jistě by stálo za to je důkladně prozkoumat. V současné době jde o velmi zajímavé objekty pro výzkum, ať už s pomocí dálkově řízených robotů nebo s lidskými astronauty.