Vědci stvořili první opravdu chimérickou opičku se dvěma genomy

Čínští vědci jako první na světě vytvořili chimérického makaka, který má ve své DNA geny dvou různých jedinců

13.11.2023 - Stanislav Mihulka

Zní to jako úvodní scéna nějakého sci-fi hororu, ve skutečnosti jde ale o významný pokrok ve výzkumu, který má ohromný potenciál v lidské medicíně. Čínský tým odebral kmenové buňky ze sedmidenního embrya makaka jávského (Macaca fascicularis) a vložil je do o něco mladšího nepříbuzného embrya stejného druhu. Embryo se poté vyvíjelo v děloze opičí matky, která následně porodila plně vyvinutého jedince.

Jak uvádí studie, kterou v těchto dnech publikoval vědecký časopis Cell, jde o první případ živě narozeného chimérického primáta na světě. V minulosti sice vznikla chimérická embrya kombinující opičí a lidskou DNA, tyto experimenty ale nebyly dotažené do konce a embrya vědci zničili.

První opravdu chimérický primát

Úspěch čínských vědců je tak prvním případem, kdy se narodila plnohodnotná chiméra primáta, která obsahuje podstatné množství buněk s genomem jiného jedince. V tomto případě pochází v řadě tkání z vložených kmenových buněk asi 67 procent DNA narozené opičky a celých 92 procent její mozkové tkáně.

Dosáhli jsme vytouženého cíle v našem oboru,pochvaluje si vedoucí týmu Zhen Liu z Čínské akademie věd. „Teď bude možné vytvářet věrnější opičí modely pro výzkum neurologických chorob i pro jiná odvětví biomedicíny.“ Chiméry jsou rovněž slibným směrem vývoje náhradních orgánů pro transplantace.

Třídenní mládě chimérického makaka jávského. (foto: Cell, Jing Cao, CC BY-SA 4.0)

Na chimérické opičce bylo na první pohled patrné, jaké její tělní části pocházejí z kmenových buněk „dárce“, alespoň pokud jde o povrch jejího těla. Vědci do těchto buněk totiž nejprve vložili gen pro zeleně světélkující protein. Jeho bledě zelenavá záře dodala chimérickému makakovi poněkud přízračné vzezření.

TIP: Ani jednovaječná dvojčata nemají úplně stejnou DNA

Následné analýzy odhalily, že se vložené kmenové buňky uplatnily v celkem 26 různých tkáních chimérické opičky, kde se jejich zastoupení pohybovalo mezi 21 až 92 procenty. Kromě zmíněné mozkové tkáně, kde buňky s genem dárce naprosto převažovaly, šlo například o srdce, ledviny, játra, trávicí soustavu nebo varlata. Narozená opička bohužel po 10 dnech z nejasných důvodů zemřela, výzkum chimér ale bude nepochybně pokračovat.