Usednou za volant tradičních automobilů autonomní robotičtí řidiči?

Dnešní autonomní vozidla vyžadují proti běžným autům celou řadu technicky náročných úprav. Co kdyby ale lidské řidiče jednoduše vystřídali humanoidní roboti?

17.06.2024 - Stanislav Mihulka



Dlouho očekávaná autonomní vozidla už sice tu a tam brázdí ulice, o masivnějším rozšíření ale zatím nemůže být řeč. Vedle dílčích úspěchů mají na svém kontě i řadu selhání a nehod, některé dokonce s fatálními následky. V současné době jsou v podstatě všechna autonomní vozidla vybavená podobnými technologiemi. Při provozu využívají soustavy senzorů, které zahrnují řadu kamer, LiDAR a GPS navigaci. Řízení obstarává umělá inteligence, kterou je nutné napojit na řídící prvky vozidla. Autonomní vozidlo je obvykle možné poznat na první pohled, protože autonomní provoz vyžaduje oproti jízdě s lidským řidičem celou řadu úprav. Co kdyby ale auto jezdilo bez lidského řidiče, aniž by potřebovalo uvedené pokročilé technologie?

Robotický řidič

Právě na takové technologii pracují japonští odborníci z Tokijské univerzity. Jejich řešením pro autonomní dopravu je robotický řidič Musashi. Jde o robotického „muskuloskeletálního humanoida,“ který má nejen podobné proporce jako člověk, ale je mechanická struktura se podobá lidskému tělu s jeho kostmi, klouby a svaly. Musashi byl vyvinut v roce 2019 jako univerzální testovací platforma a nyní nachází nové uplatnění jako autonomní řidič. Vývoj nové technologie řízení vozidel popisuje doposud nepublikovaná studie na platformě arXiv.

Tým výzkumné laboratoře Jouhou System Kougaku Lab učil Musashiho řídit jednomístný elektrický mikroautomobil COMS (Chotto Odekake Machimade Suisui), který vyvinula Toyota v roce 2012. Po malých úpravách, které zahrnovaly instalaci Wi-Fi routeru a kompaktního počítače Intel NUC PC, se mohl robot Musashi posadit za volant.

Musashi za volantem mikroautomobilu COMS absolvoval zkušební jízdy v kampusu Kashiwa Tokijské univerzity. Používal brzdy i klakson, reagoval i na semafory. Ne vše ale probíhalo úplně hladce. S jízdou do kopce nebo se zatáčením měl Musashi problémy. Technologie autonomního řidiče je teprve v plenkách, v budoucnu by se ale mohla stát slibnou alternativou dnešních autonomních vozidel.


Další články v sekci