T-log je prvním autonomním, elektrickým a terénním náklaďákem

Nové náklaďáky pro odvoz vytěžených kmenů nepotřebují řidiče a nemají ani kabinu

14.07.2018 - Stanislav Mihulka



Autonomní vozidla se už nebojí ani do lesa. Švédská transportní společnost Einride nedávno představila autonomní a elektrický nákladní automobil pro převoz vytěženého dřeva. Jmenuje se T-log a jeho neobvyklý design zaujme na první pohled.

T-log je ovládaný dálkově a může jezdit do značné míry samostatně, bez lidského zásahu, a plnit předem definované úkoly. Člověk ho vlastně ani nemůže přímo ovládat, protože T-log nemá klasickou kabinu pro řidiče, což přináší velkou úsporu prostoru a finančních nákladů. Autonomní náklaďák bez problému sjede ze silnice a pustí se na lesní cesty, ať už prázdný, nebo naložený kmeny stromů.

TIP: Máte problém s odpadem? Přijedou si pro něj autonomní popeláři

Šestnáctitunový automobil pohánějí palubní baterie o výkonu 300 kW. Na jedno nabití ujede plně naložený T-log cca 193 kilometrů. Dálkové řízení náklaďáku využívá 4G spojení a spolupracuje s autonomním systémem vybaveným kamerami, radarem a lidarem pro zobrazení celého okolí vozidla v reálném čase.

V budoucnu by s podobnými náklaďáky mohl pracovat vzdálený operátor. Protože jsou do značné míry autonomní, tak by operátor ovládal několik takových vozů zároveň. To by velmi snížilo finanční náklady na provoz, a zároveň podstatně zvýšilo bezpečnost. V prostoru těžby a zpracování dřeva by bylo zapotřebí mnohem méně lidí. 

  • Zdroj textu

    Einride

  • Zdroj fotografií

    Einride


Další články v sekci