T-log je prvním autonomním, elektrickým a terénním náklaďákem
Nové náklaďáky pro odvoz vytěžených kmenů nepotřebují řidiče a nemají ani kabinu
Autonomní vozidla se už nebojí ani do lesa. Švédská transportní společnost Einride nedávno představila autonomní a elektrický nákladní automobil pro převoz vytěženého dřeva. Jmenuje se T-log a jeho neobvyklý design zaujme na první pohled.
T-log je ovládaný dálkově a může jezdit do značné míry samostatně, bez lidského zásahu, a plnit předem definované úkoly. Člověk ho vlastně ani nemůže přímo ovládat, protože T-log nemá klasickou kabinu pro řidiče, což přináší velkou úsporu prostoru a finančních nákladů. Autonomní náklaďák bez problému sjede ze silnice a pustí se na lesní cesty, ať už prázdný, nebo naložený kmeny stromů.
TIP: Máte problém s odpadem? Přijedou si pro něj autonomní popeláři
Šestnáctitunový automobil pohánějí palubní baterie o výkonu 300 kW. Na jedno nabití ujede plně naložený T-log cca 193 kilometrů. Dálkové řízení náklaďáku využívá 4G spojení a spolupracuje s autonomním systémem vybaveným kamerami, radarem a lidarem pro zobrazení celého okolí vozidla v reálném čase.
V budoucnu by s podobnými náklaďáky mohl pracovat vzdálený operátor. Protože jsou do značné míry autonomní, tak by operátor ovládal několik takových vozů zároveň. To by velmi snížilo finanční náklady na provoz, a zároveň podstatně zvýšilo bezpečnost. V prostoru těžby a zpracování dřeva by bylo zapotřebí mnohem méně lidí.