Stále dokonalejší jízda: Jízdní kolo slaví již 200 let své existence

Za svoji dvěstěletou historii prošla jízdní kola značnými proměnami od nepohodlných „kostitřasů“ přes závratně vysoké velocipédy až po moderní horská kola. Přesto však základní princip – totiž stroj na dvou kolech, poháněný lidskou silou – zůstává. Jednoduchý a přitom efektivní dopravní prostředek dnes zažívá svou renesanci po celém světě

06.06.2017 - Kateřina Vašků



Kratochvíle bohatých

Co: Draisina
Kdy: 1817

Baron Karl Drais přivedl v německém Mannheimu na svět novinku, jež nazval Laufmachine (v překladu „běžící stroj“). Později proslula pod názvem draisina či počeštěně drezína. Stroj sestával z dvou kol za sebou a řídítek. Uváděl jej do pohybu jezdec rychlou chůzí, jak to známe u dnešních dětských odrážedel. Oblíbili si jej příslušníci vyšších kruhů, zvláště v Anglii a Francii, a proto se mu začalo říkat „dandy horse“. Zdatný řidič na něm dokázal jet až rychlostí 15 km/h.

Na „kostitřasu“ do ulic

Co: Velociped
Kdy: 1860

Velocipéd přezdívaný „kostitřas“ již byl vybaven pedály a klikou na předním kole. Na svět jej společně přivedli kovář Pierre Michaux a bratři Oliviérové, kteří jeho nápad financovali. Nelichotivou přezdívku si vysloužil proto, že kombinace dřeva a kovu činila jízdu zejména na dlážděných uličkách značně nepohodlnou. Různé typy velocipédů (sériově vyráběny 1857 až 1871) pak posloužily jako předlohy pro dnešní bicykly i tříkolky.

Jízda plná závratí

Co: Vysoká kola
Kdy: 1870

Dalšími krůčky na cestě k dnešní podobě kola byly modely vybavené vysokými předními koly (o průměru až 1,5 m), díky nimž vzrostla efektivita šlapání. Přibyly i kovové rámy a gumové pneumatiky, což umožňovalo podstatně příjemnější jízdu. Zmíněná zlepšení si ale vybrala svou daň v podobě značné nestability strojů, z nichž bylo možné snadno přepadnout. Proto se vyráběly rovněž tříkolky a čtyřkolky, opatřené přídatnými koly vepředu či vzadu. V této době se také poprvé objevuje název bicykl.

Vítězství bezpečnosti

Co: Rover
Kdy: 1885

Vynález nižšího a bezpečnějšího kola, vyráběného sériově, představoval zásadní zlom v dějinách cyklojízdy – přesunul totiž bicykly z kategorie „hraček pro bohaté“ do kategorie „dopravní prostředek“. Jako první představil kolo moderního typu John Kemp Starley roku 1885 pod názvem Rover. Zásadní vylepšení oproti předchůdcům představovalo použití řetězového převodu (Starleyův patent), které umožnilo celkové snížení konstrukce. Průměr předního kola se již značně blížil tomu zadnímu a pohon obstarávaly pedály, kliky, řetězy a ozubená kola.

Gumová revoluce

Co: Pneumatika
Kdy: 1888

Skotský veterinář působící v Dublinu John Boyd Dunlop se již nemohl dívat na drkotání svého tříletého syna na dětském bicyklu. Potáhl kola po obvodu gumovými hadicemi, na konci je spojil a naplnil vzduchem pomocí pumpičky na fotbalový míč. První pneumatika byla na světě! Již o rok později slavil objev velký úspěch na cyklistických závodech po celé Evropě. S prakticky stejným vynálezem přišel ovšem už roku 1845 Robert William Thomson – jeho myšlenka však tehdy kvůli nedostatku uplatnění zapadla. 

Bezpečné zastavení

Co: Brzda
Kdy: 1895

Britský inženýr Frank Bowden koupil malou dílnu na výrobu kol a vznikla firma Raleigh Bicycle Company. Ta se proslavila mimo jiné tím, že začala později místo tyček a táhel využívat vynález irského technika Ernesta Monningtona Bowdena, lanko opatřené pevným obalem. Vznikla tak tradiční kombinace brzdových páček, bowdenů a čelisťových brzd se špalíky. Nedlouho nato se objevila také brzda zpáteční, přezdívaná „torpédo“, u níž pro zastavení stačilo jen zpětně sešlápnout pedály. Roku 1895 se začaly používat první primitivní světla a blatníky, kterým se tehdy říkalo „ochranný pás proti blátu“ a byly vyrobeny z plátna. Ve stejné době se objevují první velké cyklistické závody.

„Motorka“ pro mladé

Co: BMX
Kdy: 1970

Kalifornští teenageři se snažili napodobovat své motokrosové hrdiny a zrodila se cyklistická disciplína zvaná BMX (z anglického Bicycle Motocross). Používají se u ní speciální kola o průměru 20 palců (50,8 cm) a chybí některé standardní součástky jako přehazovačka, odpružená vidlice či kotoučová brzda. BMX má řadu podkategorií – od volného stylu až po tzv. bikros, charakteristický uzavřenou tratí s řadou skoků či klopených zatáček.

Z města do přírody

Co: Horská kola
Kdy: 1981

Kalifornský cyklista a mechanik Gary Fisher začal jako první masově vyrábět kola určená pro jízdu na zvláštních terénech, nazývaná horská kola neboli MTB (z anglického mountain bike). Kola vybavená robustnějšími a menšími rámy a širšími pneumatikami umožňují vzpřímenější polohu jezdce v sedadle a rychle získaly na popularitě. Roku 1996 se závody na horských kolech oficiálně staly olympijskou disciplínou. Dnes patří ke standardu dražších modelů odpružení přední i zadní vidlice.

Starý nový vynález

Co: Elektrokola
Kdy: 1998

Kola kombinující šlapání a elektrický pohon se objevila už roku 1897. První takový prototyp sestavil Hosea W. Libbey z amerického Bostonu. Opravdový rozvoj elektrických kol ale nastal až koncem minulého století vylepšením elektromotorů a kapacity baterií. V roce 1998 už existovalo na trhu 49 různých typů e-kol, lišících se použitým akumulátorem i typem terénu, pro který mají sloužit.

Skladná a efektivní budoucnost

Co: Vision
Kdy: 2016

Jeden z nejzajímavějších konceptů kola budoucnosti představila na veletrhu Eurobike ve Friedrichshafenu firma Brose, která je známá především z automobilového průmyslu. Její kolo s názvem Vision nabízí řadu zlepšení – například řídítka se po zaparkování zasunou do vidlice předního kola, čímž prostředek zabírá méně místa. Podobně lze sklápět i sedadlo, u nějž se zároveň zablokuje zadní kolo a slouží tak i jako zámek.

Témata


Další články v sekci