„Sauronovo oko“ v souhvězdí Vodnáře je působivá symbiotická dvojhvězda

NASA zveřejnila působivý snímek snímek, který zachycuje dění pozoruhodné eruptivní symbiotické dvojhvězdy R Aquarii

07.02.2022 - Stanislav Mihulka

Ve vzdálenosti přibližně 710 světelných let od nás se v souhvězdí Vodnáře nachází mimořádně zajímavý hvězdný systém. R Aquarii je takzvaná symbiotická dvojhvězda, přičemž toto označení se odvíjí od skutečnosti, že se takový hvězdný systém projevuje zářením, v jehož spektru se v jakési „symbióze“ vyskytují dva typy spektrálních čar.

Symbiotickou dvojhvězdu obvykle tvoří těsný pár červeného obra s bílým trpaslíkem. Často se stává, že dvojhvězda je navenek proměnná, tedy že její záření zeslabuje a opět zesiluje. Přesně to je případ systému R Aquarii, jehož krásný složený snímek se nedávno objevil na stránkách agentury NASA. Připomíná Sauronovo oko, které ale není symbolem zlé moci, nýbrž strašlivých sil extrémní fyziky.

Divoké manželství obra s trpaslíkem

Červený obr systému R Aquarii se projevuje jako dlouhoperiodická proměnná hvězda typu Mira. Svou jasnost mění výrazně, dochází k tomu ale postupně a během dlouhého časového období. Jeden takový cyklus trvá o něco déle než rok. Jeho hvězdný společník, kterým je bílý trpaslík, svou mateřskou hvězdu obkrouží jednou za 44 let.

TIP: Vědecká záhada: Proč se dvojhvězda s bílým trpaslíkem FO Aquarii zatmívá?

Na složeném snímku R Aquarii je mimo jiné patrné, že jde o eruptivní proměnnou dvojhvězdu. Červený obr vyvrhuje materiál, který k sobě přitahuje bílý trpaslík. Jednou za čas dojde k termonukleární explozi, která sice nemá proporce supernovy, ale i tak stojí za to. Na snímku pořízeném ve viditelné oblasti Hubbleovým vesmírným dalekohledem jsou červeně a tmavě modře zobrazená mračna chladného materiálu minulých explozí.

Kromě toho jsou do snímku svítivě fialovou barvou vložena pozorování vesmírné rentgenové observatoře Chandra, zachycující rentgenové záření rázových vln, které vznikají, když polární výtrysky erupcí trpaslíka zasáhnou okolní kosmický materiál.