Proč se rotace Uranu a Venuše od ostatních planet tak liší?

Jen dvě planety Sluneční soustavy, Venuše a Uran, mají tzv. retrográdní rotaci: Otáčejí se tedy kolem své osy v opačném smyslu, než krouží okolo Slunce. Co je příčinou jejich odlišné rotace?

27.07.2024 - Michal Švanda

Rotace planet Sluneční soustavy představuje výsledek různých faktorů, včetně historie jejich formování a interakce s okolním prostředím. Uran a Venuše se přitom charakterem otáčení od ostatních oběžnic zásadně liší. První zmíněný má téměř boční rotaci: Jinými slovy je jeho rotační osa prakticky vodorovná s rovinou oběhu kolem Slunce a Uran jakoby válí sudy. Dané uspořádání lze zřejmě přičíst dávné kolizi s jiným tělesem, zatímco podle alternativních hypotéz mohlo sehrát roli také dlouhodobé působení „neposlušných“ satelitů obíhajících planetu po zvláštních dráhách

Venuše má zpomalenou rotaci a její smysl je opačný ke směru oběhu kolem Slunce. Přesný důvod této tzv. retrográdní rotace u „sestry Země“ neznáme, ale může jít o důsledek katastrofické události nebo interakce s jinými tělesy v průběhu formování Sluneční soustavy. Někteří vědci poukazují i na úlohu husté atmosféry, schopné přenášet velké množství hmoty a energie mezi různými vrstvami planety, což může ovlivnit její chování.

Stabilizovaná Země

Sklon rotační osy planet není úplně stálý. V případě Země například během posledních pěti milionů let osciloval v rozmezí zhruba 22°03′–24°30′, s periodou výkyvů okolo 41 tisíc let. Za poměrně malé změny sklonu zemské osy vděčíme Měsíci, který naši planetu gravitačně stabilizuje. Výkyvy způsobuje gravitační působení ostatních těles Sluneční soustavy, ale také například proměnlivé rozložení hmoty uvnitř Země.