Patagonský Maip macrothorax je největším známým megaraptorem

Archeologové objevili v Patagonii fosilie doposud největšího známého megaraptora. Měřil devět až deset metrů a vážil kolem pěti tun.

01.05.2022 - Stanislav Mihulka

Megaraptoři byli velcí teropodní dinosauři z období křídy s nejistým systematickým zařazením. Obývali území dnešní Jižní Ameriky před 70 miliony lety. Většina příslušníků tohoto rodu měřila mezi osmi až devíti metry a vážili okolo jedné tuny. Přestože svou velikostí a silou nemohli konkurovat například Tyrannosaurům, pro svou kořist představovali smrtelné nebezpečí. Megaraptoři byli zrozeni k běhu – jejich dlouhé, štíhlé nohy a poloduté kosti naznačují, že byli lehcí a velmi obratní.

Na rozdíl od dalších masožravých obrů disponovali relativně velkými předními končetinami. Měli mohutné – až 35 centimetrů dlouhé zahnuté drápy, ovšem nikoliv na zadních končetinách, jako raptoři, nýbrž na předních.

Patagonský stín smrti

Paleontolog Mauro Aranciaga Rolando z argentinské národní vědecké agentury CONICET se svým týmem objevil v argentinské provincii Santa Cruz části kostry doposud neznámého megaraptora, který dostal jméno Maip macrothorax. Pojmenování vychází z jména zlé mytologické bytosti patagonského etnika Aónikenk (Tehuelche), která představuje „stín smrti, zabíjející v chladném větru“.

Maip macrothorax je podle paleontologů doposud největší známý megaraptor. Měřil devět až deset metrů a vážil kolem pěti tun. Páteř megaraptora byla tvořena obrovskými obratli, propojenými složitým systémem svalů, šlach a vazů. Vědci usuzují, že tento systém umožnil zvířeti stát vzpřímeně na zadních nohách při chůzi i při běhu.

TIP: Divoký opeřený Dineobellator byl jedním z posledních raptorů

Fosilie Maipa macrothoraxe byla objevena v roce 2019, pak ale vykopávky přerušila pandemie a vědci se soustředili na práci v laboratoři a na analýzy morfologických znaků megaraptora. I když nalezené části poskytly vědcům velké množství informací, stále existuje i mnoho nezodpovězených otázek. Stále například chybí několik částí kostry – především lebka a pažní kosti. Archeologové se proto na místo vykopávek plánují vrátit na počátku příštího roku a pátrat zde po dalších fosiliích.