Paleontologové objevili na severu Floridy 5,5 milionu let starý „sloní hřbitov“

Floridská lokalita Montbrook Fossil Dig ukrývala osm velmi dobře zachovalých koster gomfoterií, dávných předchůdců dnešních slonů

05.06.2023 - Stanislav Mihulka

Tým výzkumníků a dobrovolníků ve službách Floridského přírodovědného muzea zaznamenal významný úspěch na paleontologické lokalitě Montbrook Fossil Dig, která se nachází poblíž města Williston na severu Floridy. Badatelé na tomto místě objevili dávný třetihorní „sloní hřbitov,“ který pochází z doby asi před 5,5 miliony let, ze závěru období miocénu.

Označení „sloní hřbitov“ je pochopitelně poněkud zavádějící, protože dnešní sloni v té době ještě neexistovali. Ve skutečnosti šlo o jejich předky − gomfoteria (rod Gomphotherium), dnes již dávno vyhynulé chobotnatce. Tito velcí savci vybavení čtveřicí rovných klů se kdysi hojně vyskytovali na většině kontinentů. Nejprve se objevili v Africe, a poté se rozšířili v Evropě a v Asii, až nakonec překročili Beringovu úžinu a doputovali do Severní Ameriky.

Největší živočich Floridy všech dob

Badatelé nejprve nacházeli úlomky a jednotlivé kosti gomfoterií, což není nic zvláštního. Pak ale narazili na celou nohu a brzy z toho byla kompletní kostra velkého jedince. Jde o fantastický objev, který dost možná zahrnuje největšího živočicha, jaký kdy byl objeven na Floridě.

Takový nález se povede jednou za život,rozplývá se Jonathan Bloch, kurátor paleontologické sbírky obratlovců Floridského přírodovědného muzea. „Už je jasné, že jde o nejvíce kompletní kostru gomfoteria té doby z území Floridy a jednu z nejlépe zachovalých koster těchto chobotnatců v celé Severní Americe.

TIP: Britští amatérští lovci fosilií objevili hřbitov mamutů stepních

Později badatelé narazili na další kostry − vedle kostry dospělého gomfoteria zde objevili i kostry nejméně sedmi mláďat. Zvířata zřejmě nezahynula všechna společně, ale během delšího časového úseku (pravděpodobně několika set let) na stejném místě. Paleontologové odhadují, že dospělý jedinec byl zhruba stejně velký jako dnešní sloni afričtí (2,4 metru). Samotná lebka s kly měří na délku přes 2,7 metru.