Odborníci pátrali po mimozemských rádiových technosignaturách v cizích galaxiích

Murchinsonova radioastronomická observatoř prohledala 2 800 galaxií ve snaze objevit stopy aktivity pokročilých vesmírných civilizací.

03.09.2024 - Stanislav Mihulka

Vědci se ve snaze objevit ve vesmíru technologicky velmi pokročilé civilizace nevzdávají. Odborníci Institutu SETI a dalších výzkumných center nedávno uskutečnili první rozsáhlé pátrání po technosignaturách cizích civilizací daleko za hranicemi Mléčné dráhy.

Pátrání probíhalo na nízkých frekvencích rádiových vln (100 MHz), kde vědci hledali stopy aktivit, které by bylo možné považovat za technologické. Chenoa Tremblayová ze SETI a její kolegové k tomu využili Murchinsonovu radioastronomickou observatoř, která se nachází v odlehlé oblasti Západní Austrálie.

Civilizace jiných galaxií

Murchinsonova observatoř nabízí široké zorné pole v rádiové oblasti, díky čemuž mohli vědci zahrnout do jednoho pozorování zhruba 2 800 cizích galaxií ve směru pozůstatku supernovy v souhvězdí Plachet, přičemž asi u 1 300 přibližně známe jejich vzdálenost. Pátrání po případných signálech až doposud probíhalo jen v rámci Mléčné dráhy. Radioastronomové tímto výzkumem podstatně rozšířili oblast pátrání.

Jak vyplývá ze studie zveřejněné na preprintovém serveru arXiv, šlo o první pokus pátrání po technosignaturách ve vzdálených galaxiích, který ale očividně nepřinesl žádné stopy mimozemských civilizací. Vědci si nicméně pochvalují získané zkušenosti, které bude možné uplatnit v navazujících projektech.

Tento výzkum představuje významný pokrok v našem úsilí detekovat signály případných pokročilých civilizací,pochvaluje si Tremblayová. „Velké zorné pole a nízké frekvence rádiových vln dělají z Murchinsonovy observatoře ideální nástroj pro podobný výzkum. Naše výsledky teď poslouží při přípravě budoucích pozorování.