Ničitelé sovětských pancířů: Protitankové letky Hitlerovy Luftwaffe (1)

V létě 1943 se začaly v řadách německých vzdušných sil objevovat speciální Panzerjäger Staffel vybavené protitankovými Junkersy Ju 87 G. Tyto stroje představovaly pro nepřátelské obrněnce smrtelné nebezpečí. Zároveň však byly pomalé a neohrabané a létat na nich tak vyžadovalo nejen specifické dovednosti, ale i značnou dávku odvahy

15.08.2023 - Marek Brzkovský



Luftwaffe na začátku roku 1943 testovala mnoho typů dvoumotorových strojů určených k boji se sovětskými pancéřovými vozidly. Bitevní Ju 88Bf 110 víceméně zklamaly. Skvěle se naopak osvědčily Henschely Hs 129 vyzbrojené protitankovými kanony ráže 30 nebo 37 mm. Dvojice těchto zbraní se začala montovat i do podvěsných pouzder pod křídly Junkersů Ju 87 Stuka namísto pumových závěsníků.

Improvizovaný útvar těchto letounů nesoucí označení 2. letka Zkušební jednotky pro boj s tanky (Versuchskommando für Panzerbekämpfung) s nimi dosáhl vynikajících výsledků. Stroje se proto začaly vyrábět sériově pod označením Ju 87 G a jako první je v červnu 1943 dostala 10. letka střemhlavé bombardovací eskadry St.G.2 Immelmann.

Zkáza z nebes 

Oddíl se začal formovat na letišti Charkow-Woitschenko. Za bojeschopný byl prohlášen 17. června a začátkem příštího měsíce se přesunul na letiště Orel, odkud zasáhl do obrovské tankové bitvy u Kurska (5. července 1943–23. srpna 1943). Němci v tomto střetnutí vsadili na drtivý atak pancéřových vozidel a stuky měly zasahovat tam, kde obrněnce zastavila kvalitně vybudovaná obranná postavení v podobě protitankových překážek a děl. 

Ačkoliv samotná bitva skončila pro třetí říši katastrofální porážkou, samotné Ju 87 G se v boji velmi osvědčily. Každý jejich kanon měl v zásobníku 12 nábojů s granátem s tvrdým wolframovým jádrem a díky dlouhé hlavni dokázal probíjet pancíř tanků Rudé armády na vzdálenost až 300 metrů. Ráže 37 mm pro boj se silně obrněnými T-34KV-1 se na první pohled nejevila dostatečně razantní. Stuky se však dokázaly dostat do těsné blízkosti nepřátelského vozidla (asi 100 metrů). Navíc nalétávaly na nepřítele zásadně z boku nebo zezadu, kde měly tanky pancíř mnohem slabší.

Poznat slabiny nepřítele

Jedinou nevýhodu Ju 87 G představovala malá rychlost a vysoká poruchovost kanonů. Zbraně se montovaly pod křídla místo pumových závěsníků a maximální výkon takto zatíženého stroje činil pouhých 344 km/h. Nejvíce tyto verze stuky proslavil pilot Hans-Ulrich Rudel, který se účastnil už jejich prvních testů. Sám o tom později napsal: „S kanony pod křídly mohu útočit s přesností 20 až 30 cm. Jestliže se tedy přiblížíme k tanku dostatečně blízko, musíme trefit jeho lehce zranitelná místa. Podle ukořistěných strojů si musíme do paměti vtisknout všechny typy ruských tanků a zapamatovat si jejich nejzranitelnější místa: motor, palivové nádrže a umístění munice. Samotný zásah tanku ještě nemusí znamenat jeho zničení. Musíme zasáhnout místo, kde je umístěn zápalný nebo explozivní materiál.“

Protitankové Junkersy 87 dosáhly značných úspěchů, a proto 10. Panzerjäger Staffel vznikla i u eskader SG 1., 3. a 77. Ve všech případech se u nich scházeli piloti stuk, kteří už měli nějaké zkušenosti v bojích s tanky. Většina z nich dosud sloužila na Ju 87 D-3, které disponovaly dvěma kanony MG 151/20 ráže 20 mm. Ty se osvědčily i proti lehce pancéřovaným vozidlům a posádky strojů je tak stále častěji užívaly také k napadání pozemních cílů, což se jim později u letek Panzerjäger velmi hodilo. Jeden z nich o používané taktice později napsal: „Nejlepším místem pro střelbu je zadní část. Tam je motor a pouze slabý pancéřový plát, v němž jsou navíc ke zvýšení účinnosti chlazení velké otvory. Proto se vyplatí pokusit se zasáhnout tank právě sem.“

Držte se pohromadě

Když v roce 1944 ztratila Luftwaffe definitivně převahu ve vzduchu, začali mít piloti Ju 87 G stále větší potíže. Stuka byla totiž dost pomalá a nedisponovala ani příliš silnou výzbrojí. Každý velitel letky či skupiny proto dbal na to, aby jeho jednotka držela pevně semknutou formaci, v níž se dokázaly jednotlivé stroje navzájem krýt palbou. Často takové protitankové eskadry doprovázely stíhačky. V případě napadení se sestava nesměla rozprchnout. Junkersy 87 G začaly kroužit dokola a utvořily obranný kruh, kde každý letoun hlídal, aby se za ocas stroje před ním nedostal nepřátelský stíhač. Pokud k tomu došlo, pilot střemhlavého bombardéru se ho pokusil poslat k zemi nebo alespoň odehnat palbou zbraní v křídle. Zadní střelci pak zase svým pohyblivým kulometem hlídali zadní polosféru. Stuky ovšem snesly značné poškození a letci je často dokázali dotáhnout domů i s mnoha vážnými průstřely v křídle, trupu či celými chybějícími kusy potahového plechu. 

TIP: Junkers Ju 87: Německý postrach nebe

Ač Ju 87 rozhodně nepatřil mezi vhodné stroje pro vzdušný boj, mnoho jeho pilotů si takto připsalo nejedno vítězství a například slavný Rudel měl na svém účtě devět sestřelů. Svým podřízeným pak často říkal: „Kdo se mě nebude držet, toho stíhači sestřelí. Kdo se odtrhne od skupiny, stane se jejich kořistí a nebude mu pomoci. Držte se tedy vždy ve skupině! Válka není žádná životní pojistka.“

Dokončení: Ničitelé sovětských pancířů: Protitankové letky Hitlerovy Luftwaffe (2) (vychází v úterý 22. srpna)

Další články v sekci