Morane Saulnier MS.406: Nejrozšířenější typ francouzského letectva v počátku války
Ze všech nasazených francouzských stíhaček měly MS.406 nejhorší poměr mezi ztrátami a sestřely
Nejrozšířenějším stíhacím typem Armée de l'Air byl na začátku druhé světové války Morane Saulnier MS.406 C1. Tehdy s ním létalo 12 stíhacích skupin ve Francii a jedna v severní Africe. V době vzniku šlo o jeden z nejlepších stíhacích letounů na světě, ale Francouzi tuto devízu promrhali jednak pomalým zaváděním do výroby a také laxním přístupem k dalšímu vývoji.
Na Moranu 406 toho totiž šlo mnoho zlepšit. Některé úpravy byly posléze zavedeny (u verze MS.410), ale až v době, kdy již typ nehrál pro poražené francouzské letectvo významnější roli. Prototyp vzlétl 8. srpna 1935 a k zahájení stavby velkosériového provedení MS.406 C1 došlo v létě 1938.
Morane Saulnier MS.406
- Rozpětí: 10,61 m
- Délka: 8,13 m
- Vzletov hmotnost: 2 426 kg
- Max. rychlost: 486 km/h
- Dostup: 9 850 m
- Dolet (max.): 1 000 km
- Pohonn jednotka: 1× řadový Hispano-Suiza 12Y31 o 633 kW
- Výzbroj: 1× 20mm kanón, 2× 7,5mm kulomet
- Osádka: 1 muž
- Uživatelé: Finsko, Francie, Británie (Svobodní Francouzi), Chorvatsko, Itálie, Jugoslávie, Německo, Švýcarsko, Turecko
Stroj představoval jednomotorový samonosný dolnoplošník kovové konstrukce (část potahu tvořila překližka a plátno), se zatahovacím podvozkem a krytou kabinou. Kombinace příliš komplikované a hmotné konstrukce draku a slabé pohonné jednotky omezovala výkony. Kvůli nižší rychlosti měly morany problémy nejen v bojích se stíhačkami, ale také při pronásledování německých bombardovacích letounů.
Za války se výroba stupňovala, ale již během jara 1940 Francouzi zahájili u bojových útvarů jejich nahrazování modernějšími letouny. Celkem bylo ve Francii postaveno 19 MS.405 a mezi 1 083 až 1 094 MS.406, z nichž menší počet prošel úpravou na verzi MS.410. Ve Švýcarsku vzniklo 84 dalších strojů pod označením D.3800.