Jak velká je centrální černá díra v naší Galaxii?

Hmotnost supermasivních černých děr v srdcích galaxií je velmi proměnlivá a může se pohybovat od několika milionů až po miliardy násobků hmotnosti Slunce. Jak je na tom v tomto směru naše domovská černá díra v Mléčné dráze?

17.08.2024 - Michal Švanda

Naše Galaxie obsahuje černé díry různých velikostí, od menších stelárních exemplářů až po centrální supermasivní monstrum, jež dostalo označení Sgr A* neboli Sagittarius A*. Znamená to tedy, že se nachází v pozici nejsilnějšího známého rádiového zdroje v souhvězdí Střelce, přičemž od Země jej dělí zhruba 25 800 světelných let.

Dnes víme, že rádiové záření detekované již v roce 1954 tvoří výsledek složité interakce supermasivní černé díry s okolím. Na základě dlouhodobých pozorování několika tzv. S hvězd, které ji přímo obíhají, se podařilo určit její hmotnost na 4,154 milionu sluncí. Ve srovnání s některými jádry v jiných hvězdných ostrovech jde tudíž o relativně malou supermasivní černou díru. Odpovídající Schwarzschildův gravitační poloměr činí asi 12 milionů kilometrů neboli 0,08 au, nicméně rádiová pozorování ukazují, že rozměr aktivní oblasti galaktického jádra přesahuje 45 au.