Jak ochránit letadla před údery blesků?
Do dopravního letadla udeří blesk v průměru jednou ročně. Inženýři nyní pracují na technologii, která by počet takových zásahů výrazně snížila
Bouřím se piloti letadel rádi vyhnou. I přesto ale do každého dopravního letadla udeří blesk v průměru jednou ročně. Přestože tato statistika vypadá poněkud děsivě, následky takového úderu blesku ve skutečnosti nebývají velké. Dnešní letadla jsou z vodivých materiálů a vlastně fungují jako létající Faradayovy klece, protože elektrický náboj je soustředěný na povrchu vodiče, tedy letadla, a nikoliv v jeho vnitřku.
Nabité letadlo
V USA se naposledy zřítilo letadlo kvůli úderu blesku v roce 1967. Letečtí inženýři ale nechtějí pokoušet osud a snaží se vyvinout technologie, které by letadlům pomohly vyhnout se bleskům.
TIP: Překvapivé zjištění: Nákladní lodě na moři možná vytvářejí blesky
Experimenty s modely letadel ukázaly, že když je letadlo elektricky nabité, značně se sníží možnost, že by ho zasáhl blesk. Okolní elektrické pole by totiž muselo být dvakrát silnější než pole nabitého letadla, aby do letadla mohl udeřit blesk. Inženýři teď ověřují, zda by taková protiblesková technologie byla pro dopravní letouny praktická.