Hadrák na výlety: Jak se zrodil legendární Velorex?

Vozítka přezdívaná hadráci se v Československu těšila oblibě zejména mezi hendikepovanými občany. Jaké technické parametry měl nejrozšířenější model Velorex 16/350?

24.10.2024 - Tomáš Jaroň



Historie vozítek Velorex sahá do přelomu třicátých a čtyřicátých let minulého století. V obci Parník u České Třebové tehdy provozoval mladý živnostník František Stránský (1914–1954) s mladším bratrem Mojmírem (1924–2011) firmu MOTO VELO SPORT zabývající se opravami jízdních kol, kočárků a motocyklů. Stále více je ovšem lákala myšlenka vyvinout jednoduché a levné vozidlo vlastní konstrukce, které by se na rozdíl od motocyklu nekácelo a poskytlo by posádce alespoň nějakou ochranu před nepříznivým počasím. 

Oblíbené vozítko 

První prototyp tříkolky bratrů Stránských vznikl na začátku druhé světové války a vzhledem k tomu, že jeho zadní část působila trochu jako ploutev, získalo vozítko název Ryba. K sestavení tříkolky použili konstruktéři nejrůznější součástky z kol a motocyklů. V průběhu let stroj neustále vylepšovali, zesilovali a přidali k němu karoserii z tenkého duralového plechu. Po únoru 1948 bylo soukromé podnikání značně omezeno, ale Stránští našli způsob, jak pokračovat ve své práci – vozítka dál vyráběli pro invalidní spoluobčany pod hlavičkou lidového družstva. Dne 22. ledna 1951 se z dílny v českotřebovském Parníku stal závod 09 VELO Hradec Králové. Vzhledem k velkému zájmu přestalo stačit zázemí Parníku a výroba se v polovině roku 1952 přesunula do větších prostor bývalé truhlárny v Solnici.

V roce 1963 se zrodil nejproslulejší a nejrozšířenější model Velorex 16/350, jenž byl vyráběn do konce roku 1971. Tehdy bylo zhotoveno 9 700 tříkolek tohoto typu. V nejnovějším provedení produkovaném v letech 1968–1971 zahrnuje vozítko motor s kapalinovou spojkou, který měl původně sloužit novým čtyřkolkám. Od jejich sériové výroby ale sešlo, a tak se na podzim 1968 začal montovat do tříkolek.

Blatníky Velorexu 16/350 se původně lakovaly na hnědo, tedy stejnou barvou jako dvoutrubkový rám z ocele. Kola a přední tlumiče vozítka pocházely z motocyklu Jawa kývačka, tachometr a čtyři přední blinkry ze Škody Octavie, zadní svítilny ze Spartaka a šest reflektorů z Pragy V3S. Tříkolka disponovala dvouválcovým dvoutaktním motorem Jawa – typ 572-3 o obsahu 344 ccm a síle 16 koní. Dosahovala maximální rychlosti okolo 85 km za hodinu a při rychlosti 60 km za hodinu spotřebovala 4,8 litru na 100 km. V současné době se na českém území vyskytuje okolo 2 500 Velorexů. Jejich počet ale stále roste díky renovacím a převozům ze zahraničí. 

Velorex 16/350

  • Rozměry: 3,1 × 1,4 × 1,2 m
  • Hmotnost: 310 kg
  • Materiál: ocel, dřevo, koženka, látka, guma, plátno
  • Datace: 1968–1971
  • Původ: Solnice, Československo

Další články v sekci