Čínský rover Ču-žung nekomunikuje: Je možné, že nepřežil marsovskou zimu

Historicky první čínský stroj, který dokázal přistát na povrchu Marsu, zřejmě nepřežil tuhou marsovskou zimu.

10.01.2023 - Martin Reichman

Když v květnu 2021 přistál na povrchu rudé planety rover Ču-žung (Zhurong), šlo o velkou událost. Čína se stala teprve třetí zemí, která dokázala na Marsu přistát. Původní mise počítala s 90 dny, během kterých měl tento 240 kilogramů vážící rover studovat topografii a geologii Marsu, pátrat po minerálech a vodě a analyzovat vzorky marsovské atmosféry. Mise se nakonec protáhla na zhruba rok, během kterého rover urazil na povrchu rudé planety téměř dva kilometry a objevil například doklady dávných povodní.

Půlroční zimní spánek

Loni v polovině května přišla do oblasti Utopia Planitia tuhá marsovská zima a operátoři mise uvedli rover do stavu hibernace. Z ní se měl Ču-žung probrat na konci prosince, dosud se tak ale nestalo, a to přesto, že má ve své výbavě několik triků, které mu měly pomoci nástrahy zimních teplot, písečných a prachových bouří přečkat. Rover například umí naklonit své solární panely tak, aby maximalizoval zisk slunečního záření a panely samotné jsou vybavené speciální protiprachovou vrstvou. Zatím se ale zdá, že ani tyto vymoženosti rover před krutými podmínkami marsovské zimy neuchránily.

TIP: Sonda InSight na Marsu přestala odpovídat: NASA prohlásila misi za ukončenou

Stav roveru se operátorům mise zatím nepodařilo ověřit ani prostřednictvím orbiteru Tchien-wen-1 (Tianwen-1). Podle Jia Yang, zástupce hlavního konstruktéra mise, je rover naprogramován tak, aby se sám probudil, pokud jsou solární panely schopné generovat alespoň 140 wattů a teplota klíčových součástí včetně baterií není nižší než minus 15 stupňů Celsia. Zda jsou tyto podmínky naplněné ale zatím není jasné.