Čína chystá vlastní verzi Starlinku: První satelity by do vesmíru mohly zamířit již letos

Zatímco vědecká obec vyzývá k razantnímu omezení satelitních megakonstelací typu Starlink, Čína plánuje již letos spustit vlastní verzi Starlinku

29.03.2023 - Martin Reichman

Na nízké oběžné dráze se aktuálně nachází více než 3 500 satelitů Starlink společnosti SpaceX. Celá konstelace by měla po svém dokončení v roce 2027 zahrnovat okolo 12 000 satelitů a existují i úvahy o 42 000 flotile. Již dnes přitom „satelitní vláčky“ přidělávají vrásky profesionálním vědcům i laickým astronomům, kteří volají po razantní regulaci počtu podobných megakonstelací.

Nedávná studie organizace Square Kilometre Array, která se zabývá vývojem nových generací radioteleskopů například ukázala, že citlivost pozemních radioteleskopů by projekt Starlink (po svém úplném dokončení) mohl omezit až o 70 %. Kontroverzní projekt Elona Muska ale není jediným, se kterým se bude muset vědecká obec vypořádat – se svou „troškou do mlýna“ nyní přichází také Čína.

Čínský Starlink na startu

Čína plánuje vlastní verzi Starlinku, která má představovat přímou konkurenci projektu Elona Muska. První várka čínských Starlinků by přitom měla na nízkou oběžnou dráhu zamířit již v druhé polovině letošního roku. Podobně jako SpaceX i čínský projekt, označovaný jako Kuo-wang (Guowang), počítá s 13 000 satelity.

Hlavními partnery tohoto projektu jsou Čínská akademie vesmírných technologií (CAST), respektive její dceřiná společnost CASC a Akademie pro mikrosatelitní inovace (IAMCAS), spadající pod Čínskou akademii věd. Očekává se, že IAMCAS dodá první várku 30 satelitů do konce letošního roku. Mezi další aktéry patří GalaxySpace a státní společnost China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC). Prvně jmenovaná společnost má za sebou úspěšné vypuštění šestice testovacích komunikačních satelitů.

TIP: Astronomové varují: Satelity Starlink poškozují tisíce snímků z vesmíru

Čína v posledních letech výrazně zvýšila své výrobní kapacity satelitů, přičemž je dnes schopna produkovat stovky a výhledově až tisíce kusů ročně. Řada čínských společností již oznámila svůj zájem podílet se na projektu Kuo-wang. Projekt tak může znamenat nejen rozvoj v oblasti komunikačních technologií, ale i rozvoj ve vývoji nosných raket, která budou schopné podobné satelity do vesmíru dopravovat. Špatnou zprávou je, že světelné znečištění a množství satelitů na oběžné dráze se bude v následujících letech zřejmě dramaticky zvyšovat.