Chilský teleskop VLT zachytil na jižní obloze růžového kapra Koi

Záře mladých hvězd, odrážejících se o mračna plynu a prachu, vyčarovala na jižní obloze růžolícího kapra Koi, plujícího vesmírem.

04.07.2024 - Martin Reichman

Část snímku, zachycujícího mlhovinu Gum 3, připomíná čínského kapra Koi. Ve skutečnosti jde o mezihvězdný oblak plynu a prachu vzdálený přibližně 3 600 světelných let, nacházející se mezi souhvězdími Jednorožce a Velkého psa. Je pojmenován po Colinu Stanley Gumovi, australském astronomovi, který katalogizoval 84 mlhovin jižní oblohy.

Jasné barvy mlhoviny jsou dány intenzivním ultrafialovým zářením z blízkých hvězd a jeho srážkou s atomy vodíku v mračnu. Vyzářené světlo poté vidíme jako odstíny červené a růžové jako na snímku, který pořídil teleskop VLT Survey Telescope (VST), umístěný na observatoři Paranal v chilské poušti Atacama, prostřednictvím svého 268Mpx snímače OmegaCAM, určeného k prohledávání velkých oblastí jižní oblohy ve viditelném světle.

Temná oblast vpravo není způsobená absencí hvězd. Jde o velký shluk prachu, který blokuje část viditelného světla a schovává tak záři hvězd za ním.