Bell X-1: Poslední let pokořitele rychlosti zvuku

13.05.2016 - redakce 100+1

X-1 přezdívaný „Glamorous Glennis“ byl první vysokorychlostní letoun, postavený výhradně pro letecký výzkum. Tvar trupu byl převzat ze střely půlpalcového kulometu Browning, jejíž nadzvuková rychlost byla dobře známa.




12. května 1950 odstartoval ke svému poslednímu letu Bell X-1 - letoun, který jako první překonal rychlost zvuku vlastní silou ve vodorovném letu. Během tohoto letu dosáhl letoun nejvyšší rychlosti 1,015 Ma (1 299 km/h). Tímto letounem také začala typová řada X, určená čistě k experimentálním účelům, která byla zpočátku utajována. Letoun X-1 byl poháněn raketovým motorem a let zahajoval vypuštěním ze speciálně upraveného bombardéru B-29. Po spotřebování paliva letoun klouzavým letem přistál na letišti, byl však schopen také klasického vzletu z letiště.

Prvním nadzvukovým pilotem se stal Charles „Chuck“ Yeager (na snímku v kokpitu), který s tímto letounem dne 14. října 1947 překonal rychlost zvuku. 5. ledna 1949 Yeager provedl ověření stoupavosti letounu X-1 klasickým vzletem z dráhy a dosažením výšky 7 000 metrů za 90 sekund.

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Délka: 9,4 m
  • Rozpětí: 8,5 m
  • Výška: 3,3 m
  • Plocha křídel: 12 m²
  • Prázdná hmotnost: 3 174 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 555 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 5 557 kg
  • Pohon: raketový motor Reaction Motors XLR11-RM3 o tahu 26,7 kN

Výkony

  • Maximální rychlost: 1 541 km/h
  • Dolet: vytrvalost motoru 5 minut
  • Dostup: 21 915 m
  • Zatížení křídel: 463 kg/m²
  • Poměr výkonu/hmotnosti: 4,9 kN/kg
  • Zdroj textu
  • Zdroj fotografií

    National Air and Space Museum Archives, Smithsonian Institution


Další články v sekci