Houževnatý dříč: Německý polopásový Kettenkraftrad našel různé uplatnění
Lehké polopásové vozidlo Kettenkraftrad mělo původně sloužit při práci v lesích. Během 2. světové války ale pro ně našla armáda rozličné využití
Historie vozidla známého pod názvem Kleines Kettenkraftrad HK 101 či zkráceně Kettenkrad sahá do roku 1938, kdy inženýr Heinrich Kniekapm začal ve spolupráci s firmou NSU Motorenwerke AG vyvíjet pásový tahač určený pro práci v lese.
V červnu 1939 požádal inženýr Kniekapm o patent pro své vozidlo HK 101, a když o pár týdnů později vypukla světová válka, sáhla po zajímavém tahači armáda. Ta zadala výrobu testovací série 70 vozidel, která měla zajišťovat transport minometů, těžkých kulometů, spojařského a dalšího materiálu. Výsledkem se stalo vozítko spojující koncepci motocyklů a polopásových automobilů. K oficiálnímu zavedení stroje pod názvem SdKfz 2 do výzbroje došlo v červnu 1941 a stroj se vyráběl až do konce války a ještě krátce po ní.
Rozličné využití
Vpředu se nacházelo pracoviště řidiče, který určoval směr jízdy pomocí řídítek, a na zádi dvojitá polstrovaná sedačka orientovaná opěradlem k zádům řidiče. Pohon zajišťoval čtyřtaktní zážehový motor Olympia. Na bocích zadní části se nacházely na každé straně jedna 21litrová nádrž na benzin.
TIP: Československé zbraně vyvinuté z německých vzorů: Polopásový obrněný transportér OT-810
Hnací kola pásů byla vpředu a poháněla čtyři pogumovaná pojezdová kola na obou stranách. Vojáci si spolehlivé vozidlo oblíbili – sloužilo nejen na frontě, kde například tahalo lehké kanony, ale také na letištích k tahání letounů či vozíků s bombami. Spojaři je používali k pokládání telefonních linek.
SdKfz 2 Kettenkraftrad
- BOJOVÁ HMOTNOST: 1 560 kg
- HMOTNOST NÁKLADU: 325 kg
- DÉLKA: 3 000 mm
- ŠÍŘKA: 1 000 mm
- VÝŠKA: 1 200 mm
- ŠÍŘKA PÁSŮ: 170 mm
- MAX. RYCHLOST: 70 km/h
- DOJEZD: 250 km
- MOTOR: OHV o zdvihovém objemu 1 498 cm³
- MAX. VÝKON: 26,8 kW/3400 ot. za minutu
- OSÁDKA: 3 muži