Hangár plný nebezpečných žluťásků: Výroba amerických bombardérů B-25 Mitchell
Společnost North American Aviation (NAA) vznikla v roce 1928 a brzy se vypracovala na jednu z klíčových firem amerického leteckého průmyslu. Svědčí o tom i fakt, že stála za vývojem a výrobou řady slavných druhoválečných letounů.
Většina nadšenců nejspíše zná cvičný stroj T-6 Texan, stíhací P-51 Mustang nebo bombardovací B-25 Mitchell. Kompletaci posledně jmenovaného typu zachytil fotograf Alfred Palmer na zobrazeném snímku. Pořídil jej v roce 1942 v továrně umístěné v Kansas City u tamního letiště Fairfax. North American Aviation na tomto místě vyprodukovala 6 608 mitchellů, zbytek pak vyrobila ve své mateřské fabrice sidlící v kalifornském Inglewoodu.
Rakovinotvorná žluť
Stroj v popředí právě dostal ocasní plochy a dále jej čeká montáž konců křídel. Ty se upevňovaly prakticky až na samém závěru procesu, aby se ve výrobních halách ušetřilo místo.
TIP: Americký vizionář před soudem: Průkopník bombardování Billy Mitchell
Výrazné žluté zbarvení způsobuje chroman zinečnatý natřený na hliníkových částech letounu. Jde o sloučeninu, která se v americkým leteckém a automobilovém průmyslu rozsáhle používala zejména ve 30.–50. letech coby základní ochranný antikorozní nátěr. Její hlavní nevýhodou je ale vysoká toxicita a výzkumy prokázaly i fakt, že jde o rakovinotvornou látku.