Stíhací letoun Gloster Javelin: Britský nástupce legendárního Meteoru

Poměně velký stíhací letoun byl vybavený k operacím za tmy a špatného počasí

10.10.2016 - Karel Cidlinský



Firma Gloster měla koncem války náskok před konkurenty díky konstrukci prvního britského proudového stíhacího letounu Meteor, takže rychle předložila návrh projektu dvoumístné noční stíhačky dle vypsané specifikace ministerstva letectví. Vzhledově se podobala meteoru a v dubnu 1949 dostala továrna objednávku na prototypy. První vzlétl v listopadu 1951, ale havaroval. Pilot se naštěstí dostal ven a zachránil i letové záznamy. I druhý prototyp měl nehodu, ale další už létaly bez potíží. 

Gloster Javelin FAW.9
  • Rozpětí: 15,8 m
  • Délka: 17,1 m
  • Vzletová hmotnost: 20,27 t
  • Dostup: 15 900 m
  • Dolet: 1 530 km
  • Max. rychlost: 1 140 km/h (0,930 Ma)
  • Pohonná jednotka: 2× Armstrong Siddeley Sapphire
  • Výzbroj:  4× 30mm kanóny, až 4 rakety
  • Osádka: 2 muži

Nový stroj nazývaný Javelin se v roce 1953 dočkal sériové výroby. Celkem vzniklo necelých 450 letounů v deseti stíhacích verzích, označených FAW.1 až FAW.9. První stroje, které prokázaly při rozsáhlých cvičeních své schopnosti najít pomocí radaru letoun nad mořem a zaútočit na něj, dostalo letectvo v roce 1956. O tři roky později nahradily u operačních perutí všechny meteory a sloužily až do roku 1968.


Další články v sekci