Francouzská stíhačka Nieuport 17: Mrštný drobek ze země galského kohouta

Nejznámější z typů francouzského leteckého výrobce Nieuport vznikl v roce 1915. Dřevěná konstrukce letounu se vyznačovala neobvyklým uspořádáním křídel.

15.04.2022 - redakce Válka REVUE



Stíhačka Nieuport 17 byla takzvaným jedenapůlplošníkem, neboť spodní křídlo bylo výrazně menší než horní. Díky tomu vynikal lehký letoun skvělou manévrovatelností a stoupavostí.

Tento koncept použili konstruktéři už u předchozího typu Nieuportu 11. Sedmnáctka se od něj odlišovala výkonnějším motorem a celkově propracovanější konstrukcí, jejíž drak postavil konstruktér Gustave Delage pro agregát Le Rhône 9J.

Standardní výzbroj představoval synchronizovaný kulomet Vickers umístěný před kokpitem. Na frontu se nový stroj dostal v březnu 1916 a 2. května se první jednotkou zcela vyzbrojenou tímto typem stala Escadrille N.57, do konce roku už se nacházel ve výzbroji všech stíhacích jednotek francouzského letectva.

Nieuport 17 C.I

  • OSÁDKA: 1 muž
  • DÉLKA: 5,8 m
  • VÝŠKA: 2,4 m
  • ROZPĚTÍ HORNÍHO KŘÍDLA: 8,16 m
  • PRÁZDNÁ HMOTNOST: 375 kg
  • VZLETOVÁ HMOTNOST: 560 kg
  • POHONNÁ JEDNOTKA: rotační motor Le Rhône 9J
  • VÝKON POHONNÉ JEDNOTKY: 82 kW
  • MAX. RYCHLOST: 167 km/h
  • DOLET: 249 km
  • DOSTUP: 5 300 m
  • STOUPAVOST: 5,7 m/s
  • VÝZBROJ: 1× kulomet Vickers ráže 7,7 mm, případně nesynchronizovaný Lewis stejné ráže nad horním křídlem nebo kombinace obojího

TIP: Německé stíhačky Albatros: Elegantní lovec císaře Viléma (1)

S nieuportem tak bojovala téměř všechna největší francouzská stíhací esa včetně Georgese Guynemera či Charlese Nungessera. Stroj si objednali i Britové, neboť byl lepší než jejich vlastní stíhačky a používali ho také američtí dobrovolníci z Escadrille Lafayette. V Itálii, Rusku i Británii se stroj dokonce licenčně vyráběl. Od konce roku 1916 začaly být nieuporty doplňovány a postupně nahrazovány novými stíhačkami SPAD.


Další články v sekci