Dámský gambit: Seriál, který varátil šachy na výsluní zájmu

Seriál Dámský gambit z produkce Netflixu vrátil šachy na výsluní zájmu. Započala tak renesance hry, kterou postupně obklopila aura výlučnosti pro geniální jedince. Nyní však berou černé a bílé figurky do rukou i ti, kdo se dřív šachovnice obávali

16.05.2021 - Vilém Koubek



Málokterá hra budí takový respekt jako šachy. Spojujeme si ji totiž s chladně kalkulujícími intelektuály, kteří své umění opírají o mnohaleté studium taktik a postupů. Není proto divu, že si obyčejný člověk drží od dění na šachovnici odstup: Má totiž pocit, že by mu jeho plné pochopení zabralo léta. 

Procenta stoupají

Veřejné vnímání šachu se však loni prudce změnilo poté, co americký placený on-line poskytovatel filmů a seriálů Netflix představil vlastní sérii Dámský gambit: Zachycuje život fiktivní Beth Harmonové, jež se v 50. a 60. letech propracovává ve Spojených státech mezi šachovou elitu. Sledujeme její život od útlého dětství, s velmi lidsky vykreslenou disciplínou, do níž dívka proniká. Seriál se zaměřuje na řadu osobností, nabourává jejich kult a šachy podává jako zábavu pro každého. I díky nesporným filmařským a scenáristickým kvalitám se stal Dámský gambit hitem a 28 dní po loňském říjnovém uvedení jej zhlédlo již 62 milionů diváků. 

Jako vedlejší účinek si pak připsal zatraktivnění šachu: Například v listopadu vzrostl počet uživatelů hledajících šachovnice na obchodním portále eBay o 215 %. Gambit se totiž mimo jiné trefil do doby, kdy lidé v sevření koronaviru trávili dlouhé dny doma a zoufale hledali nové způsoby, jak vyplnit volný čas. Šachy se přitom hodí naprosto ideálně – mají totiž relativně snadná pravidla, ale pokud hodláte proniknout hlouběji, můžete studiem různých taktik strávit prakticky celý život.

Šachová renesance

Zvětšily se ovšem i zástupy těch, kdo figurkami táhnou on-line. Například portál Chess.com se loni rozrostl o třetinu a v současnosti má přes 48 milionů členů, přičemž 16 milionů se registrovalo právě v uplynulém roce. O 15 % stoupl také počet denně odehraných partií a stranou nezůstal ani zájem o sledování zmíněné disciplíny: Internet si začal mnohem víc všímat šachových osobností, ať už se jednalo o velmistry vysílající na službě Twitch, nebo učitele zveřejňující videa na YouTube. Na první zmíněné službě zhlédli loni uživatelé podle analytického webu SullyGnome celkem 71 630 166 hodin šachových vysílání, což znamená oproti roku 2019 nárůst o 247 %. Šachy tak díky Dámskému gambitu, a za vydatného přispění pandemie, zažívají skutečnou renesanci.

Mužská záležitost?

Šachovému světu stále dominují muži. Americká federace nyní zažívá největší zájem z řad žen ve své historii, přesto tvoří dámy pouze 14 % jejích členů. V ruské federaci je mužů čtyřikrát víc než jejich protějšků něžného pohlaví. Aktuálně nejlepší světová hráčka Číňanka Chou I-fan zaujímá v absolutním pořadí – tedy bez ohledu na pohlaví – 87. místo žebříčku Mezinárodní šachové federace (FIDE). Čistě ženské turnaje se tak organizují proto, aby se zviditelnily nadané hráčky. Dámskému šachu se totiž dostává méně pozornosti, a tudíž i finanční podpory, která je pro růst talentů klíčová.

TIP: Programátorská výzva: Milion dolarů za řešení „problému osmi královen“ 

Ne každý ovšem s dělením podle pohlaví souhlasí. Striktně jej odmítá například Maďarka Judit Polgárová, zřejmě nejlepší hráčka všech dob, jež v roce 2005 dosáhla na osmé místo v absolutním žebříčku. „Na turnajích, které organizuji pro děti, žádné kategorie nemáme. Naším cílem musí být, aby muži i ženy soutěžili za naprosto stejných podmínek. Jedině tak lze dosáhnout skutečné rovnosti.“


Další články v sekci